vem ritar kuken?

Det är när jag skriver mail till kollegor som innehåller fraser som "Vem ritar kuken? Jag kan göra det, men kan gärna låta någon annan göra det?" - som jag känner ren lycka över min yrkesposition. Att förbereda, peppa, ventilera och skapa en fantastisk utbildningsdag tillsammans med ett gäng magiska upplysare - som sedan sker med bravur. Det är få saker som toppar den känslan i mitt liv. 
 
Mailen handlade om en utbildningsdag som RFSU höll för ett gäng fritidsledare. Jag hade den dagen ansvar över att utbilda i fittfakta, kukkunskap och göra en stor associationsövning om säkrare sex, sexuella praktiker, testning och könssjukdomar. 
 
Och som ni ser på bilden nedan, var det jag som fick uppdraget att rita kuken! Och jag är nöjd. Skinkorna kanske blev lite små, men annars fick jag med alla viktiga delar och gruppen förstod motivet. Samtidigt som jag ritade fick gruppen som jag utbildade testa att rita i sina egna block. Och det kanske verkar svårt - men det är extremt pedagogiskt att rita och på riktigt förstå vart alla delar sitter, hur det kan se ut och lära känna kön på ett ytterligare vis. För det blir olika varje gång en ritar, vilket i sig är pedagogiskt - då en fattar hur olika kön ser ut. Kan varmt rekommendera detta. 
 
Och jag tänker på när jag som osäker sjuttonåring fick drömmen krossad av en värdelös syo. Som konstaterade att det vore bättre om jag tog och valde om mitt yrkesval. Att det kanske var bättre om jag satsade på något som kunde resultera i ett yrke och ett sätt att dra in pengar (som att pengar är det mest relevanta?!), och att jag valde något som det faktiskt gick att utbilda sig i. Osv osv. Hen var kass, och nu sitter jag här och kan få betalt för att utbilda människor som sexualupplysare. 
 
Och jag ska faktiskt peppa andra till att göra samma sak. Eller snarare berätta om hur jag utbildat mig och ständigt utbildar mig. Vad en kan göra, vad en kan läsa och hur en kan tänka. Den 25e hälsar jag på fantastiska Isabelle Wahlf hos Radio Skanstull och pratar om mina kurser, mina utbildningar och vad en kan göra. Hurra! 
 
#blogg100, dag 12
0 kommentarer