#jagfestarmot

Stockholm Pride har släppt årets skörd av reklam - och jag sitter här med en stor klump av ångest i magen. Och jag vet inte om det är för att jag ägnat de två senaste månaderna med att grotta ner mig i hatbrott mot transpersoner. Och att min syn på våld/hot om våld och att känna konstant rädsla förändrats på grund av det? Och att jag tänker på hatbrott dygnet runt. 
- men det sista jag vill är att festa. 
 
Är tanken att jag som flata ska tänka "Woho, ännu en gubbe spanar in äcklat på mig och min tjej när vi håller handen och hånglar på tuben! Vem vet, ska detta bli dagen vi blir nersparkade pga att vi älskar varandra? Spänningen är olidlig. Fan, jag knäcker en öl. Låt festen kicka igång."
 
För ja, jag är rädd. Jag är rädd och jag hatar det. För jag vet att en persons blick kan gå från förvirrad till hat när hen inser att det är två kvinnor som håller handen. Nu när vi både är kortklippta uppstår mest förvirring. Men en dag när förvirringen övergår till förakt/motvilja/hat - så kan jag bli misshandlad till döds. Jag är ganska liten, det är knappast svårt att slå ner mig. 
 
Och jag förstår inte vart festen kommer in någonstans? Ska jag festa för att jag enligt lag får gifta mig med min fästmö? Eller för att jag får bära ett barn och bilda familj tillsammans med henne - är det festmotivet? Eller ska jag festa varje dag för att jag ännu inte blivit utsatt för homofobiskt hatbrott?
- för vi pratade om det här om dagen jag och E, att jag vill gärna göra saker som enligt heteronormen är vedertaget, typ gifta mig, skaffa kids, köpa ett hus kanske? Plocka russinen ur heterokakan men ändå leva queert. Dels för att jag enligt lag kan, men också för att jag vill. Men kanske mest för att jag får enligt lag - och för att jag vill kämpa för dessa frågor även internationellt. 
 
 
Så är det därför jag ska festa? För att jag får gå ner på knä framför min donna och strosa iväg till närmsta kyrka (som är villig att ta emot oss!) och gänga oss enligt lag - och för att det i andra länder är olagligt? Är det festmotivet? Eller ska jag dansa och ha kul för att folk runt om i världen dagligen blir mördade för att dom är hbtq? Jag vill så gärna förstå varför jag ska festa. 
 
Och jag vill så gärna förstå hur någon kan tycka att detta är en bra kampanj. Ja, Stockholm Pride kan vara en jätterolig fest i dagarna fem. Ja, dagligen blir hbtq-personer utsatta för hat, hot, våld, trakasserier, misshandel, förtryck och blir mördade pga att de är just hbtq. Och nej, det är inte en vettig anledning att festa för det. 
 
 
ps. men jag är öppen för motargument. Jag vill gärna höra om det finns någon som kan förklara kampanjen snäppet mer. Det kan vara jag som har en snäv bild pga uppsatshjärna. Eller så kampanjen vidrig. 
#jagfestarmot Stockholm Pride hatbrott
0 kommentarer