lyckopodden

Jag har aldrig riktigt förstått vad 1,6/2,6 miljonerklubben sysslar med. Och jag har träffat dom varje år på Bokmässan i Göteborg, jag har läst om dom i olika medier - men inte riktigt fattat syftet. Jag har sett bilder på vackra kvinnor i röda klänningar och inte sett kopplingen? Något år såg deras mingel så trevligt ut att jag ville joina, men tänkte att deras målgrupp var medelåldern och uppåt.
 
Men jag har fått en annan och bättre bild nu sen jag lyssnade på Lyckopodden. Det är Bianca Meyer och Leone Milton som är programledare för podden och temat är skönhetsideal, kost, psykisk ohälsa, jämställdhet och varje program har kvinnliga gäster. Det är en podd som 1,6 och 2,6 miljonersklubben står bakom och sponsrar. 
 
Och i avsnitt nummer tre är 1,6 miljonersklubbens grundare med och pratar - Alexandra Charles. Och vilken jävla pangkvinna det är! Helvete vad peppad jag blev att lyssna på deras samtal. Visst att jag har lätt för att gilla människor, men denna donna föll jag pladask för. Och då gick dom igenom varför 1,6 miljonersklubben grundades, vad det är för något och varför det är så jävla viktigt att klubbarna får stöd och expandera. Läs deras program och fatta hur viktigt detta är. 
 
 
Under alla år som jag läst genus och sexologi kommer frågorna om vård och hälsa upp konstant. En behöver inte vara hjärnkirurg för att fatta hur vård och jämställdhet går hand i hand - och hur detta drabbar kvinnors hälsa. Och bara en sådan sak som att typ all medicinsk forskning gjorts och fortfarande görs på män? Och en viss sorts män. Vilket innebär att för individer som skiljer sig från denna manskropp far illa. Jag kan sitta hemma och klaga på att en köksstol inte är anpassad efter min rygg - medan vi har en vård som är helt anpassad efter bara en del av befolkningen? Jag kan inte ens greppa hur problematiskt detta är. 
 
Lyssna på podden och bli lite klokare. Det jag gillar mest är blandningen av seriös fakta, viktiga ämnen, upplysning, intressanta samtal och ca 45 min som bara fokuserar på kvinnors liv, hälsa osv. 
 
#blogg100, dag 68
1,6 miljonersklubben 2,6 miljonersklubben Lyckopodden kvinnors hälsa
0 kommentarer