OITNB - säsong två

Hittade trailern nyss inne hos HP, och jag känner hur hjärtat slår dubbla slag. Jag ogillar att följa en serie vecka för vecka pga ångesten som uppstår när det är 6 dagar till nästa avsnitt... Och jag känner att den känslan är lite osund? Så jag gillar istället att svepa en säsong på en helg! Som av någon anledning känns mer sunt...
 
Men denna gång kommer jag göra ett undantag. För helvete vad jag är peppad. Känner pulsen dunka lite för hårt i kroppen bara jag ser trailern. 
 
 
Det jag gillar med serien: 
 
- kvinnor, kvinnor, kvinnor - som pratar om annat än män, kläder, skor, drinkar, shopping osv. 
- det är fängelset som är deras "naturliga miljö", och jag älskar att veta deras bakgrund till varför dom egentligen hamnade där. Nej, det är ingen dokumentär. Men den visar en annorlunda bild av människor som sitter inne. Som inte är onda, vidriga varelser som förtjänas att låsas in. Utan att det är människor som begått vissa handlingar som samhället klassificerar som olagliga och som därför är i fängelset. 
- men, det visar också hur "bra" människor mår av att vara i fängelset. Hur den där instängda känslan driver människor till vansinne. Att det är förvaring av människor. Att det inte direkt gynnar den enskilda individen, för en del - absolut. För resten - nja.
- sen jag började med krim är allt som har med brott, fängelse, snutar, avvikande handlingar och genus snäppet mer intressant, viktigt och vettigt att diskutera. denna serie har allt!
- sjukt underhållande. Serier som får mig att skrikskratta, hålla för ögonen och rodna av skam pga pinsamma scener = bra serier
- flatsex! Hurra! Kvinnor som är kåta och ligger med varandra! Och det är ingen man som sitter på sängkanten och runkar nöjt eller är med i bilden. Utan två kvinnor som ligger med varandra för att dom vill och är kåta. 
- sex i övrigt. Alla scener där vänner har sex med varandra - men som inte innebär att dom per automatik identifierar sig som homo/bi, utan att dom bara vill ligga och ligger med någon annan kvinna. Gött. 
- onaniscenen med skruvmejseln. Den har för evigt fastnat på min näthinna och jag älskar det. Behovet av att omsluta något som innebär att bryta mot en av de farligaste reglerna i fängelset (sno ett verktyg från verkstan.) - och sen ba köra. 
- Sophia Burset - spelad av Laverne Cox. En transsexuell kvinna - spelad av en transsexuell kvinna! Normen är att transpersoner spelas av cispersoner. Dvs ska det vara en transsexuell kvinna - klär en man ut sig till kvinna. När det finns transpersoner som är skådisar. Och denna serie har för en gångs skull tagit vara på detta och magiska Laverne Cox är seriens stjärna enligt mig <3 
flator krim oitnb tvserie
0 kommentarer