November 4: Top Ten Books I Want To Reread

(or if you don't reread...would reread in an ideal world)
 

Det är tisdag och då är det ännu en boklista att fylla i. Och jag har nog svårt för att läsa om böcker, dels för att jag inte hinner och dels för att det är svårt att skapa om en känsla en haft under första läsningen. Känslorna som uppstår vid en läsning hänger ju ofta samman med hur en mår, vad en gör, vad som sker runt omkring och hur mycket en hinner läsa i taget. Och det går ju knappast att återskapa liknande tillfällen. Men om jag måste välja:
 
1. Smulklubbens skamlösa systrar av Mian Lodalen: Första gången jag läste denna trodde jag att jag hamnat i himlen. Språket var stökigt men fängslande och jag växlade mellan att rodna och pipa av förtjusningen. Det handlade liksom om tre flator? Jag var tonåring och höll på att dö dåndimpen. Ville så gärna bli kompis med dessa figurer som var ca 15 år äldren än mig. 
 
2. Harry Potter och hemligheternas kammare av J.K Rowling: Det absolut bästa som hen har skrivit och min favorit bland alla HP´s. Jag minns känslan av att inte kunna sluta läsa och bara vilja förstå hur det egentligen fungerade med ormens som viskade sig fram genom skolan och kunde dyka upp på olika ställen. 
 
3. Kort kjol av Christina Wahldén: En av de bästa ungdomsböcker som någonsin gjorts. Som handlar om hur en tjej blir våldtagen, och hur samhället, polisen, vuxna människor och folk i dennes omgivning reagerar. Och jag fick för första gången lära mig att det inte är den som blir utsatt som ska få skit - utan den som aktivt väljer att begå en sexuell handling mot någons vilja. Det var en mäktig känsla att få känna så.
 
4. Bitterfitta av Maria Sveland: Jag läste den kanske 4 år efter att den kommit ut, och läste den på några timmar. Och det häftiga var hur jävla peppad jag blev av den boken. Fylld med pepp, kärlek och en slags styrka för hur jävla pissigt det kan vara att som kvinna leva med en man och kanske inte vara så jävla nöjd med det. 
 
5. Den hemliga historien av Donna Tartt: Jag slukade denna tegelsten och kan fortfarande inte beskriva vad det var med boken som jag fullkomligt älskade. Jag bara älskar den. Tror jag läste den alldeles för fort. Skulle vilja förstå vad det var som var så fantastiskt, om det ens är möjligt att beskriva. 
 
6. Hungerspelen-trilogin av Suzanne Collins: En serie jag läste på tre dagar och knappt minns. Men jag blev så påverkad och drömde om böckerna i flera veckor efteråt. Vill bli uppslukad igen av den serien. 
 
7. Syskonkärlek av Katarina von Bredow: Läste allt av Katarina som tonåring och älskade varenda en. Men denna har verkligen fastnat och jag kommer ihåg hur jag slukade den alldeles för snabbt för att den var för bra.
 
8. Trädgårdstomtarna anfaller av RL Stine: Jag läste alla Kalla Kårar jag fick tag på som ung, och hatälskade dom. Det var så fruktansvärt läskigt samtidigt som jag ville veta vad som hade hänt och vad det var för mysterium. Dom var ju riktigt läskiga, men denna innehöll trädgårdstomtar som vaknade till liv om nätterna och var onda... Hur läskigt är inte det på en skala?
 
9. Fallet Vincent Franke av Christoffer Carlsson: Är det en deckare? Är det en spänningsroman? Är det en roman? Jag vet inte. Men jag vet att språket är genialiskt och helt fantastiskt. Och en vettig inträdesport till kriminologi. Fantastisk <3
 
10. Katarina Wennstam: En av mina absoluta favoritförfattare och jag dyrkar allt hen skriver. Språket är bra, det är viktiga ämnen och historier som fastnar och kryper innanför skinnet. Skulle egentligen vilja läsa om faktaböckerna "Flickan och skulden" & "En riktig våldtäktsman", samt bägge trilogier: Smuts, Dödergök & Alfahannen samt Svikaren, Stenhjärtat & Skuggorna.
0 kommentarer