att lära känna sin kropp

Kära mens-dagbok!
 
Plötsligt händer det! 49 dager efter utsatt datum har min mens äntligen kommit! Jag hade dubbelmens på en och samma månad i juni, och sen har det varit dött på blod-fronten. Som att den tagit slut och lagt av. 
 
Listan över saker p-piller kan göra med ens kropp - kan ju göras lång, väldigt lång. Och ibland tänker jag att det är mer negativa än positiva förändringar som sker. Förutom det faktum att förhoppningsvis hålla en oönskad graviditet på avstånd. Men nu när jag håller på och rensar ur tabletterna, hormonerna och joxet ur kroppen, så börjar jag ju sakta men säkert att lära känna min egen kropp.
 
Tack vare tabletterna var min mens regelbunden, de fem första året på klockslaget och dagen. - Nu när jag slutat försvinner den istället helt i + 49 dagar, och vem vet hur länge jag kommer ha det nu? Om det nu ens är mens? Eller kanske bara en weird mellan-blödning? En liten rest som ska rinna ut? Vem vet? 
 
Kanske är alla små finnar som dykt upp i ansiktet ett tecken på att mensen börjar kicka igång och att hormonerna virvlar runt? Eller så är det bara en reaktion på att jag börjat med socker igen? Eller att vi lever i en stad med för mycket biltrafik. Åter igen, vem vet?
 
 
Det enda jag vet är att om mensen uteblir mer än 6 månader efter att en slutat med pills, så ska en kila iväg till närmsta gyn och kolla upp det. Och det kanske jag slipper nu? Nu när mensen eventuellt har kommit för att återvända för gott. Håller tummarna för att kroppen börjar fatta vad som har hänt, hoppar på E´s menscykel och stannar så för evigt och för alltid. 
 
Det var nog allt för denna gång, tack mens-dagboken. 
mens-dagbok p-piller preventivmedel
0 kommentarer