Kulturkollos bokcirkelenkät

Jag har hittat en ny fantastisk litterär sida - Kulturkollo. Olika bokbloggar som samlas på en och samma sida, massa tips och ivriga kommentarer. Ett bloggkollektiv som dom kallar sig. Och eftersom jag precis skapat en bokcirkel, kände jag att denna enkät var på sin plats.

1. Är du med i en bokcirkel? Varför? Varför inte? (om du är med i en bokcirkel får du gärna berätta lite om den!)

Ja, jag har precis startat min tredje bokcirkel. Den första jag hade med Anna höll i två böcker. "Till sista andetaget" av Anne Swärd och "Kärlek vänskap hat" av Alice Munro. Den första var vi helt oense om och Anna läste aldrig ut Munro. Så cirkeln dog. Cirkel nr två bestod av mig och Ellen. Vi läste boken "Svinhugg" av Marianne Cedervall och jag minns hur sugen jag blev på mörk affirmation. Men även den cirkeln dog.

- Nu har jag dock kickat igång ett tredje försök och denna gång ska det gå. Jag har stulit konceptet helt av min chef, och planen är att vi ska ses en gång i månaden på ett specifikt datum. Och först ut har jag valt boken Maken. Om någon vill haka på, hör av dig!

2. Har du diskuterat böcker med andra utan att vara med i en regelrätt bokcirkel?

Ja, ungefär några gånger om dagen. Jag jobbar med böcker på två olika sätt: i Balsalen på centan för Pocket Shop och med pr för författare för fantastiska Kult. Utöver det hänger jag med många bokintresserade vänner. Så mycket bokprat blir det om dagarna. 

3. Vilken är den bästa boken du cirklat om?

 Det jag gillar att cirkla mest om är nog böcker som kunder vill ha och som ingen jag jobbar med vill läsa. Eller när jag möter en person som kan berätta så intressant och magiskt om en bok att en vill läsa den på studs! Eller när en klickar med en person som gillar samma böcker som en själv. Fantastiskt. 

4. Vilken bok var inte alls bra att cirkla om?

När en är helt oense och en absolut inte förstår vad den andra kan se i en bok. Vilket förmodligen hänger samman med att en alltid har olika inställningar och förväntningar på en bok - och så krockar det med resultatet. Som med "Till sista andetaget", jag trodde att huvudpersonen skulle knulla runt som fan och vara lycklig över det. Men, i boken låg hen med tre män och var olycklig konstant.   

5. Bästa tilltugget till boksamtal?

Åh, cupcakes och te? Småkakor och kaffe? Allt med choklad?  

6. Och bästa drycken?

Te? Fattar inte varför alla bokcirklar dricker vin? Eller är det själva grejen med bokcirkeln? På första mötet blir det nog bubbel! 

7. Vilken bok skulle du vilja bokcirkla om på Kulturkollo?
Som om vi hade glömt av Daniel Poohl. Fantastisk bok! 

 

Kulturkollo bokcirkel
0 kommentarer