mörker

Jag känner mest mörker just nu. Jag vet inte riktigt om det är en korrekt känsla. Men det känns tungt. Som att jag bär på en tung, tjock filt och som gör det lite svårare att andas. Jag kan få ångest som sätter sig i bröstkorgen och över hjärtat och luftrören. Men denna ångest är över hela kroppen och gör det tungt. Som att någon trycker ner mina axlar. 
 
Jag är uppriktigt glad över att Alliansen förlorade och att vi nu har rött skifte. Jag tror på Socialdemokraterna och mitt hjärta sitter till vänster på alla sätt och vis. Jag är glad över att Reinfeldt tog ett förnuftigt beslut och avsa sitt partiledarskap. Jag bara väntar på att Björklund ska göra detsamma och lämna över stafettpinnen till Ohlsson. Jag är förvånad över att MP inte växte mer och jag förstår inte hur KD fortfarande kan komma över 4%-gränsen. 
 
Det var med stor sorg som jag insåg att F! inte kom in i Riksdagen. Det stack till i hjärtat när prognosen fastslog att det räckte til 3,1%, men inte mer. Men - jag tänker sörja i några dagar och sen tänker jag ansluta mig till partiet på riktigt. Det viktigaste just nu är att dom får partistöd i fyra år framöver + att dom fick flera mandat över hela landet. <3 Det är häftigt att dom faktiskt kommer få vara med att sätta jämställdhet på agendan! Våra röster var absolut inte bortkastade - kampen kommer fortsätta varje dag och förändringar kommer att ske. 
 
 
Det som gör mest ont är SD´s växande makt. För jag tror inte att 13 % av Sveriges befolkning är rasister. Jag tror att en stor del är det, men att många andra röstade på SD för att de var missnöjda med förra regeringen. Den stora utmaningen de kommande åren blir att förstå hur SD´s röstare tänker och förmodligen lyssna på vad dom har att säga. Varför vill en rösta på att parti som vill stänga gränserna? Hur rör sig tankarna i en person huvud som röstar på SD? Jag kan inte förstå och jag kan inte ta in att de fick så höga siffror. Det skär för mycket i hjärtat för att ens försöka ta in hur en röstare kan resonera. 
 
 
Kampen är långt ifrån över. Några dagars sorg och sen ska jag sluta upp med resten som vill göra förändringar. 
0 kommentarer