#vrnohate

 
Åh, det värmer i hjärtat när jag hittar Veckorevyns nya kampanj mot näthat. Två minuters film som går rätt in i hjärtat och som bränner till. En vill förändra och en vill påverka. Och jag hoppas att det kan väcka tankar hos folk som aktivt sysslar med detta till vardags. Folk som härjar på nätet verkar inte fatta att saker som skrivs på nätet har samma verkan som om en säger det live. Att ett hot är ett hot oavsett om en skriver det eller säger det. Men folk tenderar att bli så jävla trygga och fega bakom sina datorer och mobiler. 
 
Jag och E såg hela säsongen av Trolljägarna när det gick, och jag blev mest förbluffad? Hur vidriga kan människor vara mot varandra? Att vi inte kan tycka samma sak allihop, det är ju mer eller mindre självklart. Men att hata någon för att en tycker olika om saker, eller på grund av någons utseende, för att någon har knullat med Niklas i parallellklassen eller aldrig ens hånglat - hur kan folk hota och hata? 
 
Det finns något skrämmande över en sådan handling att det blir en del av ens vardag, att det inte ens är märkligt att känna hat och förakt mot främmande människor. Att det är en ok känsla att hata en annan människa på grund av att en tycker olika, ser ut på ett visst sätt eller inte hejar på samma lag. Och det blir ännu värre när unga hetsas av varandra och gör det till en del av hängandet på nätet. Dessa normer måste förändras, och jag hoppas att denna kampanj är ett steg i rätt riktning. 
#veckorevyn #vrnohate
0 kommentarer