ett så starkt ljus

Nu var det himla länge sen jag tipsade om någon bok, så här kommer vårens bästa kärleksroman. Ett så starkt ljus är skriven av Lyra Ekström Lindbäck. Lustig kuriosa, jag skötte Ekström Lindbäcks pr under min period på Kult pr. Och alla älskade henom. Mitt peppigaste uppdrag under Kult-tiden. 
 
Detta gjorde att jag läste manuset i data-form och bara matade på. Men sen läste jag om den ännu en gång i pappersform - och det gick långsamt. Och jag älskar det. Anledningen till det långsamma och det älskvärda? Språket. Kvinna gudinna vilket jävla språk. Jag kan inte direkt peka ut olika händelser, utan allt bara sker och en sveps med och bakas in i Saras liv och allt som sker. Huvudkaraktären Sara blir förälskad, funderar över känslor, filosoferar över kön/kroppar/känslor/kärlek och relationer. Hela tiden och allt på samma gång. Det finns en tjej som spelar teater, en annan är en gammal kärlek och en tredje, C, vänder upp och ner på allt. 
 
Om du är på jakt efter en kärleksroman som du bara vill svepas med i, och om du inte är så noga med att det måste finnas en början, en mitt och ett slut, eller tydliga indelningar - läs denna. 
 
Jag ger Ett stå starkt ljus 3,5 palmer av fem. 
Modernista Pocketförlaget
0 kommentarer