Barely Lethal

Jag har en ledig söndag och passar på att se film när solen inte är framme. Och av en slump hittade jag Barely Lethal - och föll direkt när jag läste beskrivningen. Den handlar om nr 83, en föräldrarlös person som blivit uppfostrad tillsammans med ett gäng tjejer till att bli superagenter. De har varit helt avskurna från världen sedan tidig ålder, kan hantera alla slags vapen och löser uppdrag över hela världen. 
 
Tills nr 83 får nog och fejkar sin egen död och utger sig för att vara utbytesstudenten Megan. Hen får bo hos en "vanlig familj", får gå i skolan och försöker göra allt för att verka så "normal" och "vanlig" som det bara går. Megan gör en egen profil över hur en tonåring ska vara, kartlägger typiska personer i sin omgivning och gör allt för att passa in. Dottern i familjen är inte direkt överlycklig över detta - men givetvis kommer detta att ändras längre fram. 
 
Samtidigt som Megan gör allt för att vara tonåring letar en världsskurk efter henom + henoms gamla agentkollegor. Och mitt i allt blir Megan förälskad i skolans kung och bästis med skolans tönt. Sen väntar en bal. Och ni kan nog räkna ut själva vad som händer sen. Skurkar dyker upp, kollegor infiltrerar och Megan förstår vem som är den riktiga kärleken. Och relationen med plastsyrran förändras till det bättre. 
 
Givetvis var denna film helt förutsägbar, men samtidigt helt ljuvlig. Jag älskar huvudrollen Megan och plastsyrran Liz och hur deras relation utvecklas under filmens gång. Dessutom är det något peppigt med queens som är superagenter. Barely Lethal får fyra av fem palmer pga att den klarar Bechdeltestet exemplariskt. 
 
0 kommentarer