tio queens sommarprat

Jag har hunnit med att lyssna på ett gäng sommarprat, och som vanligt är det väldigt blandat. En del sommarprat är magiska, skapa rysningar, får hjärtat att slå extra slag och ger en kämparglöd. Medan andra sommarprat mest känns som slöseri med tid... Men här kommer recension av tio sommarprat i kronologisk ordning. 
 
  • Lena Olin - Olin var först ut bland årets sommarvärdar och jag hade egentligen inga förväntningar alls. Möjligtvis att hen skulle prata om sin version av händelsen som Jonas Gardell pratade om i sitt sommarprat för några år sen. Men Olins sommarprat var att dricka en kopp dåligt bryggt kaffe. Hen pratade mest om alla saker hen blivit erbjuden men bangat på pga rädsla. Att henoms familj är så jävla "annorlunda" pga pappan blev sjuk och bror är bög. Och att "tack vare" att brosan är bög så har det resulterat i att Olin är en mer tolerant person. Då kräktest jag i munnen av obehag. Olins sommarprat får 0 av 5 palmer.
  • Mona Malm - För er som sett "Den tatuerade änkan" så känner ni igen den fantastiska rösten. Malm spelar in i sitt hem i Gamla Stan i Stockholm och vi får följa med tillbaka till när Malm började med skådespeleri. Sommarpratet är mysigt och feministiskt på det sätt att en åter igen förstår hur objektifierade queens blir i teater/film-branschen, och hur otroligt viktigt en kvinnas utseende är jämt. Och hur tröttsamt det är. Malm pratar väldigt bra om dessa bitar. Ålder, utseende och kön diskuteras i film/teatervärlden på ett ärligt och vettigt sätt. Malms sommarprat får 4 av fem palmer.
  • Clara Henry - Jag var så otroligt pepp på Henrys program, alltså orimligt pepp. Och jag lyssnade på det under en kväll när jag var i Hudiksvall, men jag är inte ett dugg imponerad. Hela sommarpratet handlade främst om att Henry ser sig själv som väldigt mittimellan och lagom. Och det var väldigt tröttsamt och opeppigt - eftersom jag ser Henry som grym och helt fantastisk? Men det var väldigt peppigt och kul att Henry pratade om mens och sin relation till den röda vätskan. Henrys sommarprat får 2 av 5 palmer.
  • Saga Becker - SAGA BECKER FOR PRESIDENT!! Detta sommarprat lyssnade jag på under tiden jag satt på en motionscykel uppe i ett litet skrymsle/gym i Hudiksvall och jag vet inte om jag svettade eller bölade mest? Jag visste redan innan jag ens hade börjat att Beckers sommarprat skulle vara det bästa på länge. För er som inte känner till Becker så är hon den första som transperson att få en guldbagge för årets kvinnliga huvudroll och en riktig jävla förebild för alla transpersoner och queens. Helvete vad bra prat hon hade. Bitarna om övergrepp grep tag om mina tarmar och kramade luften ur mig. Allt om trans var så jävla viktigt och stort. Slutet skapade sån otrolig ångest/pepp/kämparglöd inom mig - och detta sommarprat är årets viktigaste! Beckers sommarprat får 6 av 5 palmer. 
  • Liza Marklund - Jag hade inga förväntningar alls på detta sommarprat, jag har bara läst några av Marklunds böcker och kan inte så mycket om Marklund mer än att hen var med och startade Piratförlaget och är nära vän med Mona Sahlin. Men detta sommarprat var fantastiskt. Om varför deckare skrivs och säljs så otroligt mycket i norden, om feminism och om sin relation till Anna Lindh. Dessutom har Marklund en fantastisk röst, som gjord för sommarprat. Marlunds sommarprat får 4 av 5 palmer. 
  • Nina Hemmingsson - jag har alltid älskat Hemmingssons serier och blandningen mellan svartvita figurer och klockrena citat. Hemmingsson pratar om att må dåligt, om att vara extremt ledsen och rätten att få rita vad som helst. Lyssnaren får också ta del av henoms skaparprocess och hur det funkar när hen skapar. Vilket jag tyckte var väldigt intressant. Hen tar också upp hur hen fått kommentarer om att hen ritar så fula kvinnor, när hen själv är så snygg (det var Martin Kellerman som sa det.)! Och jag gillar bladningen på ämnen i detta sommarprat. Hemmingssons sommarprat får 3 av 5 palmer. 
  • Nilla Fischer - jag har skrivit om Fischers sommarprat här, men det tåls att skrivas om igen och igen. Fischer pratar om hur hen började spela fotboll som liten, och hur det blev skillnad på tjejer och killars fotboll i ganska tidig ålder. Sen får vi följa med när Fischer börjar spela på högre nivå. Och när Fischer träffar kvinnan som ska bli henoms fru. <3 När Fischer förklarar hur de dolde sin relation i början och Fischer tvivlade på sin kärlek/sexualitet - då hade jag dubbla hjärtslag. Dessutom går Fischer igenom på ett enkelt och konkret sätt hur jävla kass fotbollsvärlden är ur ett genus och-ekonomiskt perspektiv. En behöver inte kunna något om fotboll, genus eller ekonomi sedan tidigare - Fischer förklarar och berättar allt genialt. Och en blir arg. Fischers sommarprat får fem av fem palmer. 
  • Leila Lindholm - Jag vet inte riktigt vad jag tycker om Lindholms sommarprat. Det var mysigt att ta del av barndomsminnen och hur det kom sig att Lindholm började intressera sig av köket och bakning. Och det var intressant att höra om Lindholms program från början var tänkt att handla om enkel mat som ensamstående mammor skulle kunna laga utan att ha varken pengar eller tid. Det var fint. Men resten av programmet kändes som en var på något slags säljmöte för Leilas General Store? Det var bokprat, säljprat, tvprat, osv osv osv. Och det blev jävligt långtråkigt. Fast sen sa min kloka vän Lovisa att hade det varit en snubbe som pratat, hade ingen reagerat eller anmält. Och det var ju iofs sant. Så Lindholms sommarprat får 2 av 5 palmer. 
  • Sanna Lundell - åh, som jag älskade Lundells sommarprat. Det var lite barndomsprat och alla vet väl att det är Ulf Lundells unge? Men pratat som Lundell hade om sina kärlekar och sin relation till missbruk, problematik och psykiska svårigheter var riktigt riktigt bra. Hen pratar dessutom om sina relationer på ett respektfullt sätt, en fattar vilka det är utan att något namn sägs. Ärligt, naket och vettigt. Dessutom pratar Lundell om patriarketet på ett klockrent och lättförståeligt sätt. Utan att för den delen dumförklara lyssnaren. Det var bara så enkelt och snyggt gjort. I slutet pratar Lundell om kärlek på ett alldeles ljuvligt sätt. Och Lundell har en alldeles fantastisk röst. Lundells sommarprat får fem av fem palmer. 
  • Zara Larsson - queen Zara Larsson! Jag älskar allt med Larssons sommarprat. Språket, ämnena, Larssons röst, att hen spelar sin egen musik och all jävla power Larsson sänder ut. När hen pratar om kärleken till sina föräldrar fick jag tårar i ögonen. När hen pratar om feminism vill jag knyta nävarna. När hen pratar om maskulinitet och mansnormer - och vad dessa kassa normer gör med människor och hur mycket de förstör för alla - då vet jag att samhället blir en bättre plats av att veta om att Larsson är en del av det. Detta sommaprat borde tillhöra obligatorisk lyssning för samtliga kids. Larssons sommarprat får fem av fem palmer. 
0 kommentarer