ålderstrappa

En av mina första uppgifter i plugget är att studera en ålderstrappa och sedan göra en egen. Fast det känns ganska konstigt och svårt att följa en mall där allt är koncentrerat kring en kvinna och en man. Dels för att det följer heternormativa strukturer. Dels för att det är en tvåkönsmall och som inte stämmer med verkligheten. Dessutom känns det märkligt att dela upp mitt liv i tioårs-etapper? Eller är det bara jag? Hur tänker ni när ni ser dessa bilder? Känner ni igen er? Speglar det era liv? Känns det peppigt och bra? Eller hur tänker och känner ni? 
 
Jag valde istället att dela in mitt liv i följande delar: 
 

BARN: 0-12 – förskola, grundskola upp till högstadiet. Då är jag fortfarande ett barn och detta är perioden innan puberteten. 

TONÅR: 13- 15 – högstadiet och sommaren innan gymnasiet. Kroppen, tankarna och hormonerna förändrades. 

TONÅR Fortsättning: 16-19 – Åren under gymnasium. Fortfarande mycket förändringar med tankar och kroppen. Alkohol, sex, cigg, fester fick ett helt annat fokus samtidigt som det var mycket tankar inför framtiden med plugg och jobb. 

EFTERÅT: 19-25 – där är jag nu. Studier, utbildning, extrajobb och testa sig runt.

VUXEN: 26-40: Hitta ett jobb en vill arbeta mer seriöst med, kanske skaffa barn.  

ÄLDRE: 41-65: Jobba med det en valt, ta hand om sin familj, och en är inte längre i fokus i sitt eget liv. Barn och barnbarn har större fokus. En jobbar på tills en går i pension.

PENSIONÄR: 66-Döden: Nu har en arbetat klart och ska ägna sig åt det en vill. Resa, kanske gå någon kurs, ta hand om barnbarn osv. Om en ens lever så länge.

 

Känner att jag började peppigt och slutade med döden, haha! Hur ska en annars tänka kring sitt liv? Känns så märkligt att dela in sitt liv i olika etapper? Jag vill ju inte ens tänka på att en måste göra saker baserat på vilken generation en tillhör? Och det blir så märkligt hur en ska placera in relationer, vänskap, jobb och fritid i olika fack? Känner att den här kursen kommer bli väldigt nyttig för mig. 

2 kommentarer
Ernie

Men alltså, om en inte följer denna "trappa" - hej ångesten liksom!

Och tanke: de stora förebilderna, var inte det dem som just sket fullständigt i dessa måsten/trappor och ba möscha på?

Robin

Känner bums att det här är problematiskt. Inte nog med att det är normativt kring relationer (två kön, och en måste leva med någon/samma person hela stegen igenom, och en måste självklart ha barn?) men dessutom en extremt normativ bild av vad ett liv ska innehålla och "när saker ska hända". Jag har såklart någon slags lös idé om saker jag vill hinna med under mitt liv och ungefär när det ska hända, men bara på de tio år sedan jag slutat gymnasiet så har jag ju ändrat den planen många gånger. Det blir inte alltid som en tänkt sig, och ibland ångrar en sig! För egen del väljer jag att se saker i framtiden som jag vill men att ta dagen som den kommer och jobba aktivt mot de saker jag gärna vill ska hända nu/snart.