därför säger jag fittläppar

Äntligen dags för åttonde veckan om fittan - och jag tänkte att vi ska gå in lite mer på de olika delarna som fittan består av. Tidigare har jag skrivit om Venusberget, och innan vi tar nästa del vill jag diskutera några ord med er.  
 
Hur låter dessa ord?
 
- Blygdläppar
- Fittläppar
 
Om en söker på synonymer till Blygd får en upp orden: kvinnliga könsdelar, genitalier, yttre könsorgan, vulva, blygdläppar, sköte, (åld., bibl.) manslem. 
Men även: skam och vanära. 
 
Vad tänker du på när du läser ordet blygdläppar? "Blyga läppar" förmodligen? Om en istället läser ordet fittläppar: så tänker en förmodligen "aha, läppar som finns vid/nere i fittan". Vilket det också är. Jag vet inte vad ni känner, men jag vill hellre gå runt med ett gäng fittläppar än blyga läppar. 
 
Jag fick reda på bakgrunden till detta ord för några år sen. Vi satt i en bil från Kalmar, fyra sexologi-studenter, när en berättade historien bakom ordet. Blygdläppar kommer från danska och norska varianterna skamläppar och skuldläppar
 
Och om vi stannar upp vid dessa två ord: skamläppar och skuldläppar. Vad säger dessa två ord om fittan? Att det är skamläppar som täcker för fittan, njutningen, lusten och kåtheten? Att den som har en fitta samtidigt hela tiden bär på skuld? Att det finns något skamligt och skuldbärande med att ha en fitta? Är skuldläpparna till för att täcka för slidan som kan skapa njutning? Eller ska en känna skam eller skuld om en särar på dessa läppar? Oavsett hur det är tänkt, så är det förfärligt och en vidrig syn på sexuell lust och njutning - som påfallande ofta drabbar kvinnor. Givetvis är inte en fitta detsamma som en kvinna och det finns kvinnor utan fittor osv. Vad det gäller just skam/skuldbeläggning så är det kvinnor som drabbas av detta. Och det finns mycket i sexologins historia som talar för att det är så. Ett förtryck av den egna kroppen, som förhindrar att en har tillgång till sin egen lust, njutning och kön. 
 
Och genom att då använda sig av ordet blygdläppar - som bär på denna förtryckande historia, är en med och återskapar samma slags tänk. Efter en snabb googling hamnade jag på denna sida, som förklarar att ordet blygd betyder skam. Även när en slår upp i SAOL får en samma beskrivning. 
 
 
Och eftersom jag inte vill återskapa en känsla av skam, skuld och blyghet för sin sexuella lust, njutning, kåthet, känslor eller bara en sådan enkel sak som att kunna och känna sitt kön - så säger jag fittläppar. 
#fittan #fittansår
0 kommentarer