fitthår på film

Alla som känner igen denna scen och minns vilken film räcker upp en hand! För er som inte känner igen var scenen kommer ifrån så kan jag avslöja att det är från Scary Movie 1. 
 
Det är dags för vecka sju om fittan - och jag tänkte fokusera på fittans könshår på film! I scenen där denna bild kommer ifrån är det en tjej som ska ha sex för första gången, och när hen drar ner sina trosor poppar det upp en meter högt könshår. Som då snubben på bilden trimmar bort med någon slags trädgårdstrimmer? Innan trimmern åker fram flyger det även ut några fladdermöss om jag inte minns helt fel? Denna scen är tänkt att vara underhållande och starkt påvisa hur personer som inte har haft sex ännu är = en person med hårigt kön. Som att trimma/ta bort könshår och sexuell aktivitet går hand i hand. Och de personer med håriga fittor är några som är till för att skratta och ha roligt åt. Som att en ska förstå att en absolut ska vilja ta bort sitt könshår. 
 
Jag var och såg Fifty Shades of Grey i helgen, och det är två saker jag tar med mig från den filmen. Grey använder kondom och det är synligt vid minst två tillfällen. Och att Ana har synligt könshår. Vid flera nakenscener filmas Anas fitta från sidan och det går tydligt att skymta könshår. 
 
Första gången det hände - skrek flera i publiken? Några buade och andra gjorde ljud som avslöjade att dom var äcklade? För att fitthår var synligt på bild. Just dessa scener när fittan skymtade fram var det knappast några bilder framifrån, utan Ana låg ner och det var just en liten hårtuss som stack fram mellan låren. Hade håret inte varit där hade en istället sett venusberget. Detta upprepades varje gång under resten av filmen. Anas könshår = folk reagerade och lät på olika sätt. Och ja, en fick även se skymter av Greys könshår, men inga reaktioner.
 
Är folk så otroligt ovana vid att se fittans könshår på film att en skriker rakt ut av förvåning och äckel? Hur långt har vi drivit normen om att fittan ska var rakad - så att folk blir irriterade och suckar av att se en fitta med hår? 
 
Dessa reaktioner är knappast ovanliga. Bland de vanligaste reaktionerna jag får när jag är ute i skolor och ska ha lustanatomi om fittan, så är det just att jag ritar könshår som eleverna reagerar på. Att det är en meter stor fitta på tavlan kommer i andra hand, och det är själva könshåret som upprör. För att vi är så vana vid att se fittor utan hår. Jag är inte en den som vill skylla allt på mainstreamporr, även om det givetvis är norm inom porrens värld att vara vaxad och hårlös. Men jag tänker även på all reklam, media och film - när såg en senast en kvinna med håriga ben? Håriga lår? Hårig mage? - att det då skulle kunna skymta fram lite könshår sker ju enbart i underhållande syfte och för att måla ut kvinnan som ointresserad av sin kropp och sex alternativt ofräsch. En sådan scen förekommer ju i SATC när Samantha påpekar Mirandas ovaxade bikinilinje... 
 
 
När ska vi börja prata och visa upp håriga kroppar och framförallt prata om att fittan är hårig? Hur ska vi göra för att öppna upp normerna för hur kön kan se ut och hur hårväxt får existera utan att klassas som äckligt, fult eller fel? För givetvis finns det mängder som tycker det är urhärligt att raka sina egna kön och ha sex med rakade kön, vilket är toppen om en känner så. Fast det har blivit något fel när kids inte ens vet hur en hårig fitta ser ut - eller skriker rakt ut av att se en på film. 
#fittan #fittansår
1 kommentar
erik sjödin

älskar fitt hår härligt när man får leta blygd läpparna med tungan
h erik