ett kvinnoseparatistiskt kulturår

Jag har bestämt mig för att ha ett kvinnoseparatistiskt kulturår. Vilket innebär att jag kommer att aktivt välja saker att läsa, lyssna, titta på och intressera mig av saker som är av och med kvinnor. Det betyder inte att jag kommer sluta lyssna på Håkan Hellström eller stänga av tvn så fort en man dyker upp. Men det handlar snarare om att jag är ganska så trött på att bara slentrian-konsumera kultur där män har huvudrollen. Vi är så vana vid att bara ta del av saker som ligger på topplistorna och vi är vana vid att män är normen och de bästa på ungefär allt som sker i vårt samhälle. Så det är ingen slump att manliga komiker uttrycker att "män helt enkelt är bättre än kvinnliga komiker" - vilket är ett typexempel på att vi är vana vid att konsumera kultur som presenteras för oss. Och det är män som presenteras pga dom är normen. 
   Ett annat exempel är att saker gjorda av män eller med män i huvudrollen ses som "allmäna", medan när det är två kvinnor som är huvudrollen är det en chicflick. Detsamma gäller litteratur, musik, konst och teater. Dessutom tenderar saker gjorda av kvinnor eller med kvinnliga huvudroller att ses som sämre. För att en kvinna har skapat eller är huvudrollen. Det är ju helt sjukt!
 
Och jag är ganska så trött på allt som har med att bara godta denna norm. Och jag är trött på att konsumera kultur som baseras på denna kassa norm. Så därför kände jag att 2015 ska bli ett vettigare och mer medvetet år. 
 
Mitt kvinnoseparatistiskt kulturår kommer bestå av:
 
- filmer: dom som har klarat Bechdeltestet, som har en kvinnlig huvudkaraktär eller en kvinna som regissör. 
- serier: dom som klarar Bechdeltestet, kvinna som skapare eller regissör alternativ kvinnlig huvudkaraktär.
- böcker: bara böcker skrivna av kvinnor. 
- seriealbum: bara seriealbum skrivna av kvinnor. 
- musik: aktivt välja kvinnor
- konst: kvinnor här med
- teater/musikal: kvinnor i huvudrollen alterntivt kvinna som skapare eller regissör
 
I samband med detta ska jag även ha en kvinnoseparatistisk bokcirkel. Målet är väl 12 böcker under 2015 tillsammans med ett härligt gäng. Åh, jag är så peppad på detta år! Jag har tom skapat en kategori för detta: girls <3, för att kunna samla alla böcker, filmer, serier, musik av fantastiska kvinnor som jag ska läsa, lyssna, titta på och lära känna under detta år. Hurra!
 
Just nu tittar jag på denna serie: How I met your mother. Lily och Robin är ju med som huvudroller och dom snackar om annat än män. Visserligen mest snubbarnas äventyr, deras jobb, alkohol och deras liv? 
 
Och jag läser Under det rosa täcket av Nina Björk samt läser seriealbumet Torskarnas Pride-parad av Sara Hansson:
Någon mer som  vill haka på? 
0 kommentarer