hermafrodit på PLL

Eftersom jag har haft pesten sedan nyår har jag kollat tre säsonger HIMYM, Girls, Pregnant in Heels och börjat på Pretty Little Liars. Någon av er som tittar på den serien? Är det något att ha? 
 
Än så länge har jag bara sett sju avsnitt och jag gillar det. Serien är skapad av Marlene King och är baserad på en bokserie av Sara Shepard. Alla huvudroller är kvinnor - så än så länge verkar ju allt vara baserat på en vettig grund. + huvudkaraktärerna är inte enbart vita, det finns ett flatpar med bland huvudrollerna och jag gillar att det är mystiskt, läskigt och en slags deckarkänsla. Det är inte bara några kids som går i skolan och allt det där vanliga dravlet. Utan det är något mer. Och jag gillar att tjejerna tar plats, tänker själva, försöker lösa olika problem och är aktiva. Det känns nytt och vettigt. 
 
 
 
Men, jag undrar hur de som skrivit manus egentligen tänkte när de använder sig av ord som hermafrodit? Serien startade 2010, så manuset kanske skrevs 2009-2010. Hur gick det till när någon satta sig ner, skrev manuset och tyckte att det var en bra idé att en av bitcharna i klassen använder hermafrodit i negativ benämning. 
 
Hermafrodit är en gammal benämning som inte används längre. Ursprungligen är det en grekisk gud, Hermafroditos som hade två kön. Fast nu för tiden finns det andra benämningar som är mer lämpliga. Dels för att peka på att det finns fler än enbart två kön som många tycks tro. Det finns personer med fittor och det finns personer med kukar - och det finns personer med oändligt många andra variationer. 
 
Tvetydig könstillhörighet är ett annat begrepp som är vettigare och mer användbart. Alterntivt intersexuell. Detta innebär att ens biologiska könsuppsättning består av en variation. Det kan handla om biologiska könet, gener, könshormon och kroppen inte går att kategorisera enligt mallen för ett eller ett annat kön. Ibland går det att upptäcka detta direkt vid födseln men hos andra framkommer det under puberteten. 
 
 
Oavsett tycker jag att diskussionen ska handla om varför vi så hemskt gärna vill kategorisera allt och alla efter enbart två kön, istället för att förstå att det finns så mycket mer än enbart två fack. Och under diskussionen ska rätt sorts begrepp användas och inte något historiskt och nedsättande. 
hermafrodit intersexuell
0 kommentarer