Kunskapens frukt av Liv Strömquist

- det är dags för vecka två av Fittans år! Och jag vill tipsa om ett av mina favoritalbum. Liv Strömquist ägnar sitt fjärde album helt åt fittan. Hur häftigt är inte detta? Det är genialiskt, vettigt, peppigt och kul.
 

Jag vet inte hur bevandrade ni är inom serievärlden, men sedan några år tillbaka samlar jag på serier skrivna av kvinnor. Enda anledningen till det är att jag tycker att män skriver tråkiga serier. Det går liksom inte ens att jämföra kassa strippar om "sköna snubbar", när det finns massa härliga, kloka och intelligenta kvinnor som skriver serier som handlar om politik, feminism och samhället.
 
Kunskapens frukt är ett album som handlar om fittan. Allt från historisk fakta, fittans anatomi, pms och mens.  Det känns bara så vettigt och fint att ett helt album ägnas åt ett kön som historiskt sett varit allt från utsuddat, förkastat, förvridet, censurerat, felaktigt framställt och stundtals totalt bortglömt.
- därför känns det vettigt att någon ritar, skriver och förmedlar massa saker om fittan!
 
Med tanke på hur det ser ut i samhället med framställning av fallossymboler, statyer, byggnader och diverse konstverk där kuken har en helt annan position och plats än fittan - så kan jag inte riktigt tänka mig att det skulle vara lika intressant att läsa ett seriealbum med fokus på kuken. Eller för den delen något annat kön. Men vem vet, det kanske också kommer någon gång. Fram till den dagen hoppas jag att fittan som kön får mingla själv bland seriealbumen. Och jag håller tummarna för att fler följer Strömquists spår och ritar mer serier om fittan.

Här kommer några av mina favoriter ur albumet. 
 
#fittan #fittansår
0 kommentarer