menskoppen - min kärlekshistoria

Vecka fyra och dags för fjärde avsnittet om fittan. Tidigare har jag skrivit intro, Kunskapens frukt och fittan som begrepp. Denna vecka är fokus Menskoppen
 
Varför? Jo, den enkla anledningen är att jag själv har mens just nu och så fort det inträffar blir jag en vandrande reklampelare för denna fantastiska produkt. 
 
Vad är en menskopp? Det är en produkt vars uppgift är att samla upp mensblod. Det finns ju också bindor och tamponger, som är engångsprodukter. En menskopp kan en använda i flera år, vissa upp till tio år. De flesta menskoppar är gjorda av silikon och är snäll mot kroppen och miljön. Om en nu bryr sig om miljön kan en ju tänka på hur slöseri det är med engångsprodukter som bindor och tamponger gjorda av bomull som en slänger efter användning.
 
Men nu skippar vi miljön och fokuserar på fittan. Det finns en anledning till varför jag vill att alla som har mens regelbundet ska byta från engångsprodukter till en menskopp - slemhinnorna!
 
Slidan består av slemhinneväggar som är fuktiga. Hela fittan är fuktig och varm, som ständigt rengörs. Den mens som skapas ska ut ur kroppen, men det sker på olika sätt beroende på vilket mensskydd en använder. Använder en binda rinner blodet ut och samlas upp. Använder en tampong suger den åt sig allt mensblod samt all annan fukt också som finns i fittan. Och det blir torrt, väldigt torrt. 
 
För dig som inte har en fitta eller känt av torra slemhinnor i könet så kommer här en beskrivning: tänk att du sprungit en bit, din hals är uttorkad. Sådär torr att det gör ont att andas och det river i halsen. Tänk då att någon tar en stor tops och skrapar i halsen, på det där supertorra. Och det fortsätter att skrapas fram och tillbaka, kanske i en stund eller ibland flera timmar. 
- så känns det att stoppa upp en tampong när en har oregelbunden mens och bomullen suger åt sig allt. 
 
Om en då använder en menskopp och för en upp den i slidan, så samlar den upp allt mensblod - och inget mer än så. Ja, lubricerar en mycket eller har mycket flytningar under mens så hamnar det också i menskoppen. Men menskoppen suger inte ut all fukt som en tampong. Detta innebär att slemhinnorna får fortsätta att vara fuktiga och fittan mår bra! 
 
En menskopp har en alltid med sig under mens, så en slipper panik-situationer som kan uppstå gällande tamponger och bindor. Dessutom kan menskoppen fånga upp mer mensblod än en tampong, vilket gör att en bara behöver tömma menskoppen några gånger om dagen.  Sen jag skaffade menskoppen tycker jag att det blivit enklare att uppskatta hur mycket mens jag har. Om en nu tycker att sånt är relevant. 
- när en tömmer menskoppen kan en göra det direkt i toaletten eller i ett handfat, skölj av koppen med ljummet vatten och för sen in den igen. För tydliga instruktioner för hur en för in en menskopp, kika här
 
Menskopp finns att köpa på en del vettiga apotek, men annars på olika sidor online. Det finns lite olika märken, men oftast två storlekar. En storlek för dom som inte fött barn, och en storlek för dom som fött barn. På denna sida finns information om olika menskoppar och svar på alla frågor som kan finnas om menskoppar. 
 
 
Sen jag skaffade min menskopp har jag kommit på mig själv med att längta efter mens! För att det dels är en rolig produkt att använda + att jag vet att min fitta och slemhinnorna kommer att må bra under hela mensperioden. Dessutom funkar menskoppen att ha under träning, när en badar eller andra fysiska aktiviteter. När menskoppen sitter korrekt så känns den inte ens. Med andra ord, en magisk produkt som kommer bli bästis med din fitta!
 
 
#fittan #fittansår
2 kommentarer
Renée

Menskopp <3

Sandra

Måste få tummen ur och beställa en nuuuu!