slutat med neovletta - ingen mens

Jag slutade använda p-piller av märket Neovletta i slutet av juni 2014 och har knappt någon mens sedan dess. Främsta anledningen var att jag inte levt utan dessa piller, utan proppat i mig hormoner varje dag sedan jag fyllt femton. Om det är något farligt med det? Knappast. I alla fall om en inte har anlag för blodproppar i släkten. Givetvis finns det en hel drös med andra biverkningar, men min kropp har omfamnat tabletterna och mått bra av allt. Men jag ville testa att leva utan p-piller och se hur min kropp mår av det. Dessutom är ju inte risken överhängande att bli på smällen när jag ligger monogamt med en tjej. 
- Mina p-piller har funnits med sedan jag var 14-15, det vill säga ungefär två år efter att min pubertet kickat igång. Så jag vet inte riktigt vad som är min kropp och vad som påverkats av p-piller. Allt har bara flätats samman. Därför ville jag testa hur jag mår utan. 
 
Hur mitt humör påverkas olika beroende på vart jag är i menscykeln? Om jag är kåtare med eller utan p-piller? Om jag är argare utan p-piller eller om jag drabbas av PMS nu när jag inte längre äter? Får jag mer mens med tabletter och kommer all vidrig värk komma tillbaka efter att jag slutat? Min aptit, min vilja att träna, min menscykel - det är så mycket jag inte vet hur det egentligen funkar för att jag alltid fått "hjälp" av p-piller. 
 
Och nu sitter jag här, lite mer än ett halvår senare och har ingen mens. Jag har försökt googla, men jag kommer bara in på vi-vill-bli-med-barn-sidor och sånt. Där människor som ätit neovletta, slutat och nu ska bli på smällen. Och så delar de med sig av hur länge de gått sen de slutade tills de blev gravida.
- allt sånt är ju jättehärligt. Fast inget som rör mig just nu. 
 
Jag slutade med preventivmedel för att jag inte direkt är orolig för att bli gravid eftersom jag ligger med en tjej, så då tappade tabletterna sitt syfte. Och för att jag vill lära känna mig själv utan tabletterna. 
 
Är det någon mer som slutat äta Neovletta efter många år? Hur har era kroppar reagerat på det? Har mensen kommit tillbaka som den ska? Humöret, kåtheten, aptiteten, bröststorleken - vad har förändrats efter tabletterna? 
- jag vill mest veta om jag ska kolla upp varför min mens inte kommer som den ska? Om det går att kolla eller om det är samma vis som när en var tonåring "den kan rubbas av stress, nu är du stressad och på så vis rubbar du menscykeln osv.". Jag har aldrig ens tänkt på min mens under de senaste 10 åren eftersom den alltid kommit som den ska eftersom jag ätit neovletta. Och nu tänker jag på den då och då, eftersom jag haft två veckor med mens sedan slutet av juni. 
 
Så, om någon har erfarenhet - lämna en kommentar och så pratar vi om kraschade menscyklar pga p-piller. 
 
Neovletta 28
0 kommentarer