född fenomenal

 
Jag har läst ut denna ljuvliga pärla av Josephine Bornebusch och jag älskade den från första sidan. Den handlar om Rut som går på högstadiet - och som är helt ljuvlig. Ruts största idol är Anne Frank, så pga av det börjar Rut också skriva dagbok. Hen beskriver sin familj, sin klass, sin fascination av andra världskriget och allt som sker i henoms liv. Och eftersom det är skrivet ur Ruts perspektiv - är det helt briljant. Ni vet hur fantastiska, egocentriska och magiska femtonåringar kan vara som tror lite för mycket på sig själva - det är Rut i ett nötskal. Hen har ett självförtroende från en annan planet och ser sig själv som den bäst lysande stjärnan. 
 
Det är tankar om sexualitet, kåthet, killar, kompisar, andra världskriget, föräldrar, klassresor och varför folk inte är lika briljanta som henom själv. - och det är skrivet på ett så fenomenalt och fantastiskt sätt! 
 
 
Jag vet inte hur jag ska förklara boken på ett annat sätt, den är briljant från första till sista sidan. Och jag kan bara önska att det kommer en tv-serie eller film med inspiration från denna bok. Jag har aldrig läst något som liknar boken om Rut, men jag hoppas att Bornebusch skriver fler böcker och att det går fort. För jag ser verkligen fram emot att ta del av mer skrivet av Bornebusch. Född fenomenal får fem av fem palmer. 
Bonnier Carlsen
0 kommentarer