Paris, Lola och Jag

 
Sommarens bästa bok!! Den är här nu - och ni borde alla läsa den. Tidigare har jag läst 8 saker du aldrig skulle våga som Moa Eriksson Sandberg skrivit tillsammans med Eva Susso. I den här boken får vi följa huvudkaraktären, Lola och Lolas mamma som går under benämningen Förklädet. De spenderar en weekend i Paris och utforskar livet, mörklockiga pojkar, kåthet och deras vänskap. 
 
Boken består av texter som är mellan en halv sida till några sidor åt gången - och innehåller bilder! Hur ljuvligt är det inte att en bok innehåller bilder? Eftersom texterna är korta går det snabbt att läsa, men vid flera tillfällen var jag tvungen att läsa om stycken och hela sidor för att språket var så ljuvligt. Dessutom läste jag första 70 sidorna högt för E, vilket var otroligt mysigt <3 Och dagen efter läste både hon och hennes mamma boken. Älskar att samläsa böcker. 
 
Det jag gillar allra mest med boken är att en får följa dessa unga donnor på äventyr och att deras kärlek och vänskap står i centrum - helvete vad jag älskar att läsa om två bästisar. Det är så ljuvligt och peppigt. Litteratur och all slags kultur borde gestalta och hylla systerskap av alla dess former så mycket oftare. 
 
Och när dom är där i Paris och vimlar runt så pratar dom mycket om killar, kåthet, upphetsning och vad dom ska göra för att få pojkars uppmärksamhet - och det jag älskar allra mest, dom vill absolut ha pojkars uppmärksamhet - men för sin egen skull. Alltså dom vill i en del scener få pojkar och män att titta på dom, attraheras av dom och spana in dom - men för deras egen skull. Och inte för att göra pojkarna upphetsade. Det är prio två. Hänger ni med på skillnaden? Deras egna känslor och upplevelser av det som händer är prio ett. Och det är stor skillnad på detta. 
 

Det enda som gör att denna bok inte får fem av fem palmer är att den gick snabbt att läsa ut. Och jag hade så gärna velat läsa ännu mer om detta fantastiska par. Paris, Lola och jag får fyra av fem palmer. 
 
ps. jag recenserar även boken i ett avsnitt av Minnet fullt som kommer om några veckor. Återkommer om det. 
Minnet Fullt Rabén & Sjögren
0 kommentarer