tips på musik!

Jag har ju min lilla tips-mapp till höger döpt till girls <3 och tanken är ju att den ska vara full av vettiga böcker, kaxiga regissörer, fina filmer och bra musik skapad och framförd av queens. Och musik är ju något jag sällan utvecklar. Jag har mina band jag lyssnat på i tjugo/tio år och det är sällan jag tar in något nytt. Tills nu. 
 
Låt mig presentera: Grimes. Född 1988 och kommer från Kanada. Och musiken är spöklik, elektrisk, mycket trummor och människan sjunger som en magisk älva. Kan nog inte sammanfatta det på ett bättre sätt? Magiskt och ljuvligt. Ser framför mig hur jag tar milen med Grimes i bakgrunden. 
 
 
Det var denna låt jag hittade först, men resten jag lyssnat på är lika ljuvliga. Jag googlade och hittade bakgrunden till denna låt: "The song's sort of about being – I was assaulted and I had a really hard time engaging in any types of relationship with men, because I was just so terrified of men for a while."
- vilket bara får mig att dyrka människan ännu mer. Räck upp en hand alla ni som någon gång varit rädd när ni gått hem från tuben? Dragit nacken ur led för att en mörklädd figur gått lite för nära? Eller som blivit utsatt, attackerad, trakasserad osv. Det finns nog ingen som inte kan räcka upp handen.
 
 Men jag älskar när det finns något budskap bakom ett skapande av musik, text, konst eller dikt. Sen om det är politiskt eller poetiskt, ibland spelar det inte så stor roll. 
 
0 kommentarer