Migrationsverket

Vi var på ett boende för nyanlända i dag och utbildade på en träff som Migrationsverket ordnat. Vi var från RFSU, RFSL och RFSL ungdom. Jag var dels med och höll ett längre pass för RFSU, samt gav information om Newcomers och nyanländaprojektet. 

Och för första gången samarbetade vi med en tolk! Så otroligt häftigt och lärorikt. Visst var det ovant att säga en halv mening som direkt översattes till arabiska. Men samtidigt så enkelt och självklart. Efter en stund kom en verkligen in i det. Och tolken var så bra, vi klickade och det märktes att hen var intresserad av sexualpolitiska frågor. 
- dessutom så lärde sig hen förklaringarna till orden fitta och kuk. Något som uppskattades :)) 

Under sexualupplysningspasset hann vi gå igenom: vad de olika organisationerna gör, ord för kärlek, ord för sex, olika ord för kön, vart i kroppen lust kan kännas, könens anatomi, hur könssjukdomar överförs och vad ungdomsmottagningar är för något. 
- så mycket ämnen som vi lyckades hinna med på två timmar! Allt tog ju längre tid med tanke på tolk och följdfrågor. 

Sen var det ett pass om trans som RFSL ungdom höll, och jag avslutade med att berätta om Newcomers och nyanländaprojektet. Så bra dag! När vi var klara hade några gjort egna ordlistor och några ville ta bild med oss<333

Så jävla fin upplevelse och jag hoppas verkligen att det blir fler tillfällen. Jag är så himla tacksam över mitt jobb. 
RFSL RFSL ungdom rfsu
0 kommentarer