sömnproblem

Jag hörde på en podd häromdagen att efter att en fött barn, så har en något slags hormon i kroppen som gör att en kan gå in i djupsömn väldigt snabbt efter att en vaknat till. Att barnet behöver uppmärksamhet, vill ha mat eller bara gastar - och sen att personen som då fött ungen somnar om ganska direkt? I mina öron låter det både logiskt och sci-fi, och jag har ju inte kläckt några ungar. Så jag vet inte om detta stämmer. 
- men något som jag tänkt på dom senaste veckorna: vad gör det med hjärnan att sova kasst under en viss tid?
 
De senaste veckorna har jag sovit en hel natt. Resterande dagar har jag vaknat antingen flera gånger per natt eller vaknat till och varit vaken i några timmar åt gångne. Och jag kan inte somna om. 
- senast jag hade såhär var julen efter att Pappa dött. Då jobbade jag 15 dagar i rad, under julstressen på Centan. Och då kunde jag vakna om nätterna med dunkande hjärta och bara stirra i taket under några timmar. Då brukade jag lyssna på Hans Rosenfeldts vinterprat. Inte för att det var särskilt bra, men för att hen har en fantastisk röst. Jag kanske ska börja med det igen? 
 
Men vad fan gör en när en vaknar med bultande hjärta, checklistorna dansar framför ögonen och en inte kan varva ner? Vad kan en göra? Räkna får? Onanera? Läsa? Göra armhävningar? Baka? 
 
Jag har faktiskt ingen aning. Denna morgon vek jag all tvätt som E tvättade i går, plockade och ser nu Bachelor innan jag ska iväg till jobbet. Bachelor är världens bästa program. Jag vill börja plugga genusvetenskap igen bara för att få analysera programmet, upplägget och karaktärerna. Det är så jävla intressant! Pär, som är mannen som alla slåss om är otroligt lik ett gammalt ex. Och jag älskar hur tjejerna pratar om henom, hur de resonerar och allt som sker. Det är så intressant!! Om det är någon som tittar på programmet, kan vi ta regelbundna fikor? Jag måste få prata av mig om ämnet! 
 
-dessa ringar under ögonen går ju inte direkt att skratta bort. Det är nog enda gången jag önskade att jag kunde smink och kunde trolla bort detta. 
- detta ponyhår gör mig iaf väldigt glad :)))) folk kanske hellre lägger märke till håret än ringarna under ögonen? 
0 kommentarer