hacka aldrig på vårdpersonal

Jag var och tog cellprov imorrse, och jag vet inte hur olika kallelser ser ut från plats till plats - men jag hade fått ett datum, en plats och ett klockslag. Samt information om att kallelsen var giltig i ett år. Detta innebär ju att jag kunde gått i dag, nästa vecka eller om 51 veckor. Eftersom kallalesen var giltig i ett helt år. 
 
Väl på plats var det fullt med folk. Där jag går är det både barnavårdcentral och cellprov - vid samma öppettider. Och folk var så arga? När det var min tur blev personer sura för att deras klockslag passerat. Då förklarade barnmorskan att fem personer får samma klockslag, varje dag - eftersom kallelsen är giltig i ett år, och en kallelse är ju inte detsamma som en garanti för att samtliga kommer. 
 
Men det var ändå folk som blev lacka över förklaringen? Och jag har noll respekt för människor som hackar på vårdpersonal. Tror folk på riktigt att vårdpersonal, oavsett inriktning, väljer sina egna scheman? Skapar pass som är omänskligt långa, där lunch och raster uteblir och där det inte finns tid för en kopp kaffe? Tror folk att vårdpersonal vill arbeta på detta vis? 
 
Medan vi gick till rummet där jag skulle ta mitt cellprov förklarade barnmorskan att detta system med att kalla fem personer till samma klockslag, innebär ju att om alla fem kommer - ska de ta hand om fem personer varje kvart. Är dom fem som arbetar, så är det ju en person per kvart. Är dom tre som arbetar, är det ju fortfarande samma mängd patienter som ska få hjälp samtidigt.
 
 
Min undersökning tog allt som allt två minuter. Detta inkluderar: hälsa, prata lite kort, ta av sig kläderna, hen ska ta emot min lapp, jag ska lägga mig på britsen, sjunka ner lite med rumpan, hen ska ta på sig skyddskläder och handskar, tända lampan, ha rätt verktyg framför sig, undersöka mig, göra iordning materialet, jag ska glida ner, ta på mig kläderna, säga hej då. 
 
Detta kunde ta två minuter eftersom jag inte var nervös, inte orolig, inte rädd, har gjort undersökningen tidigare, bekväm vid att klä av mig, bekväm med min kropp, bekväm med min fitta och visa upp den för en främling och för att jag gjort undersökningen några gånger tidigare. 
- men alla är inte som jag. Alla är inte bekväma vid dessa situationer. Och så ska det få vara. 
 
 
Jag vet inte riktigt vad jag vill komma med detta inlägg, kanske främst detta:
1) Hacka fan aldrig på vårdpersonal. Dom gör alltid sitt allra bästa, dom jobbar alltid under press, är extremt underbetalda och jobbar på så gott dom kan.
2) Om du är nervös, säg det - dom som tar cellprov är jättesnälla, och ibland kan dom jobba under kassa förhållanden. Men det ska inte gå ut över dig som patient. 
 
Och viktigaste av allt - gå och ta ditt cellprov <3
cellprov undersökning av fittan
1 kommentar
Louise

Just nu har du chansen att vinna ett valfritt klädesplagg, kika in på min blogg om du vill veta mer!
Ha en fortsatt bra dag! :)