queens och mens

Tidigare i veckan hade jag lyxen att bli bjuden på lunch och prata mens i flera timmar tillsammans med dessa queens. Anledningen - dom är från Södertörn högskolas journalistutbildning på sista terminen och har ett arbete om mens. Så jag deltog som mensaktivist. Älskar det ordet. Mensaktivist. 
 
Inledningsvis: hur häftigt är det inte att dessa personer inom kort är färdigbakade journalister? Jag älskar att folk i min omgivning är så jäkla kloka och det känns så fint att veta att dom kommer ta över världen på olika sätt. Sånt kan jag bli både rörd och peppad över på samma gång. 
 
 
Men åter till samtalet: vi pratade om mina första minnen av mens, hur vi snackade om det i skolan när jag gick på högstadiet/gymnasiet, hur jag själv pratar om det när jag är ute i skolorna. Vi hann även gå igenom sex och mens, vad snubbar en ligger med kan tycka om mens, varför skolor överlag är kassa på att upplysa om mens till samtliga kids, om menskoppens existens, andra mensskydd och sprack hål på några myter om mens. 
 
Vi pratade även om mina tidigare uthängningar av SD och högerextrema och kopplade det till hur vanligt det är att personer som pratar/skriver/arbetar/hanterar mens och allt runtomkring mens på något slags aktivistiskt eller positivt sätt ofta blir hatade, hotade och uthängda. En person som visar upp en blodig tampong kan samma dag motta dödshot. 
- Vad är det med mens som upprör så förbannat? Det är ju bara lite blod som rinner ur fittan! Och varför är det samma normer, myter och okunskap om denna röda vätska som gång på gång återupprepas? 
 
Och ännu viktigare: vad ska krävas för att vi ska kunna leva i ett samhälle där mensen i reklamfilmerna inte är klarblå, där mer än hälften av befolkningen inte är rädd för eller tycker att mensblod är något äckligt/vidrigt/orent/ofräscht osv? Hur mycket kunskap är det som saknas och hur många generationer bakåt är det som inte kan något om mens? När jag är ute i skolorna träffar jag ju kids mellan 10-20 år, så det är ju en väldigt bred målgrupp som RFSU´s skolinfo träffar - men resten då? Alla som inte får träffa oss? Dom får ju inte den kunskap dom behöver och kommer per automatik fortsätta återskapa myter och fördomar kring mens. Vad enkelt det vore om lärare och skolor bara tog sitt ansvar och såg till att alla elever fick rätt kunskap. Och givetvis hade rätt resurser för att kunna göra detta. 
 
Avslutningsvis: kolla in vilken fantastisk vegotallrik jag åt till lunch. Röror bygger denna kropp.
mens menskaktivism
0 kommentarer