En varm vinter

Alexandras föräldrar har skilt sig och mamman sticker på yogaläger medan pappan sticker utomlands med ny partner. Båda lämnar Alexandra hemma - så hen plockar ut körkortspengarna och sticker till Australien. Detta sker istället för att börja skolan igen. Samt byter namn till Alex. I Australien träffar Alex nya människor, lär sig surfa, jobbar på ett sockerplantage, blir kär i sin surfarlärare och bara reser runt i Australien. 
 
Jag som aldrig varit där, märker att författaren älskar Australien! Alla platser, människorna, byggnaderna, naturen, djuren och maten - allt beskrivs med kärlek och passion. Och självklart vill jag åka dit efter att ha läst boken. 
 
Jag har läst alla böcker som Christina Wahldén skrivit och har alltid älskat språket. Wahldéns böcker brukar vara svarta, hemska och alltid ta upp något riktigt hemskt. Så till skillnad från de andra böckerna är denna lite mjukare. Men denna är lika fantastisk som de tidigare. Och jag gillar att Alex bara packar en lätt väska och sticker. Jag gillar att följa med på en backpack-resa, eftersom jag själv aldrig gjort en. Och jag gillar att Alex gör revolt mot sina kassa föräldrar. Alex tar till sig Australien till sitt hjärta och det är en fröjd att få upptäcka alla platser tillsammans med henom. Dessutom blir det en twist när hen upptäcker att pojkvännen som också är surfarlärare är otrogen, men mer än så vill jag inte berätta. 
 
En varm vinter får fyra av fem palmer. 
0 kommentarer