konsten att ha sjukt låga förväntningar

Denna lilla guldklimp läser du ut över en stor kopp te och lite småkakor - och du kommer att skratta högt under tiden. Konsten att ha sjukt låga förväntningar är skriven av Åsa Asptjärn och handlar om Emanuel. 
 
Emanuel har skrivit som en guide-bok fast tvärtom. Om en istället undviker att göra allt som Emanuel lyckats/misslyckats med - så kommer en att klara sig ganska bra här i livet. Emanuel är tillsammans med sin bästa kompis Tore skolans största töntar. Dom har varandra för att dom inte har några andra att vara med. Och på något sätt är deras vänskapsrelation den finaste jag vet, för jag känner igen mig såväl. Jag har alltid varit en tönt, och aldrig störts över att inte tillhöra dom populära. För jag har alltid haft kul med mina vänner. Och då är status helt irrelevant. 
 
Men det sker nya och annorlunda saker i Emanuels liv i samband med ett dödsfall, och plötsligt har Emanuel fler vänner, dricker alkohol för första gången och bråkar med Tore. Men givetvis löser sig allt. Och jag är så peppad på att fortsätta läsa historien om Emanuel. 
 
Jag älskar att läsa en bok om vänskapen mellan två snubbar. Dels för att jag älskar att läsa om vänskap, men främst för att det är så ovanligt att läsa om unga män som har känslor? Så den här boken var på ett sätt en ganska frisk vind. Dessutom är språket genialt och fick mig att skratta högt på tuben flera gånger.
 
Konstan att ha sjukt låga förväntningar får tre av fem palmer. 
Minnet Fullt Månpocket boktips kvinnoseparatistiskt kulturår
0 kommentarer