När hundarna kommer

Jag läste om denna i någon tidning på jobbet och kastade iväg ett mail till Bonnier Carlsen, några timmar senare hade jag och Fridah fått boken för att recensera i podden Minnet Fullt. Jag älskade Pojkarna och var så peppad på denna bok! Ett av mina bästa författarmöten är med just Jessica Schiefauer under en bokmässa, mitt inne på Park och vi diskuterade sexualitet och könsidentitet <333
 
 
När hundarna kommer handlar om det hemska som hände John Hron för tjugo år sedan. Hen blev misshandlad till döds av två nazister, och i denna bok får vi följa Ester och Isak. De träffas, blir förälskad och hör samman efter dag ett. Precis som alla som blir kära för första gången så vill en vara med den personen konstant och växer nästan samman med den andre. Tills Isaks lillebror Anton misshandlar ihjäl en annan person. 
 
Det som händer då är att Esters familj inte längre vill att hen är med Antons familj, samtidigt som Antons familj förlitar sig allt mer på Ester. Ester blir den som får ta hand om familjen + Isak, samtidigt som Isak tvivlar på deras relation. Ester skapar en otroligt omhändertagande, kärleksfull, varm och tillåtande femininitet för att stötta familjen. Mitt i allt försvinner och förändras Isaks känslor för Ester, men hen vågar ändå inte släppa taget om Ester för att Esters stöd och kärlek behövs.
 
Parallellt med detta får en som läsare följa Antons liv. Hur det kommer sig att hen börjar hänga med nazister och hur en ny slags maskulinitet skapas hos henom. Hur våld, elakheter, ångest och nazism blir en del av byggandet på den nya maskuliniteten som numera är en stor del av Antons sätt att leva. Vänskapen och nazismen kan lätt gå hand i hand när en inte har några andra val. 
- och våldet kan lätt bli en del av ens vardag. Som i sin tur eskalerar och får allt större plats. I kombination av att inte vilja vara svag, bögig eller tillhöra en dålig maskulinitet sker dödsmisshandeln. Vi får även följa Anton genom förhören, erkännanden och fallet i rätten. 
 
Jag älskade denna bok. Den är mörk och stundtals rå. Men den ger också en inblick i hur lätt det kan bli för en ung, osäker, ensam pojke att bli nazist. Hur lätt det är att börja med våld och hur snabbt en kass maskulinitet kan bildas. En får även följa med på hur ung kärlek kan förändra en människa och hur jobbigt det kan vara at älska någon för första gången. Boken känns ärlig och vettig. En såndär bok som alla måste läsa. 
 
När hundarna kommer får fem av fem palmer. 
Bonnier Carlsen Minnet Fullt boktips
1 kommentar
Maddes bokblogg

Den här är jag lite nyfiken på!