Söta pojkar är bara på låtsas

Jag har tidigare läst Paris, Lola och jag av Moa Eriksson Sandberg. Men denna rosa pärla är Eriksson Sandbergs debut. Och den baseras på henoms egna dagboksanteckningar från 90-taket. Så jävla ljuvligt. 

I boken får vi följa Ella som börjat på teatergymnasiet i Halmstad. Och jag kan inte relatera till något som handlar om teater, men resten av boken dyrkade jag. Samtidigt som Ella vill åt drömrollen i höstens pjäs, är det samtidigt så mycket annat som sker i livet: pojkar, bästa vänner, fester, plugget och att bara vara ung. Och det är fullkomligt ljuvligt att följa sextonåriga Ella under 90-talet med musikreferenser och sånt. 

Mycket av boken handlar om sex. Att ligga, vara kåt, vilja ha en partner, ställa upp för snubbar, vara kär, göra saker som en tror förväntas av en - och det är så bra beskrivet! Ella gör som hen vill, ligger när hen vill och struntar i att folk snackar och stirrar. Så jäkla bra skrivet och formulerat. Jag älskar Ella!!

Söta pojkar är bara på låtsas får fyra av fem palmer. 
0 kommentarer