the first bad man

 
Jag har tidigare bara läst novellsamlingen Ingen hör hemma här mer än du av Miranda July, och den älskade jag. Det var en såndär riktig vi-gillar-bok på PS genom alla tider. Och detta är alltså Julys första debutroman. Egentligen är jag en person som inte ens gillar noveller, för det krävs så mycket talang för att kunna bygga upp något på några få sidor. Men med tanke på hur mycket jag dyrkade novellsamlingen var jag nervös inför denna roman. 
 
Och jag gillade nog novellsamlingen mer än romanen? Eller det hände så mycket i den här romanen att det kändes som att det skulle passa bättre i novellform än romanform? Den handlar om Cheryl som går till sitt jobb varje dag, inte gör så mycket mer än så och har en gigantisk crush på sin chef. Så pass förälskad att hen är övertygad om att de haft relationer i tidigare liv. Och för att se bättre ut i chefens ögon, så tar Cheryl emot sina andra chefers dotter som inneboende. 
- Cheryl som är van vid sina rutiner, vara själv och få göra som hen vill, får sina cirklar rubbade av Clee. Till en början talar dom inte, sen inleder dom en slags fysisk relation där de slåss, som sedan leder till någon slags kärleksrelation. 
 
Boken är knäpp, märklig och ganska så fantastisk. Den är som inget annat och det är därför jag älskar July. The first bad man får tre av fem palmer. 
Brombergs Minnet Fullt kvinnoseparatistiskt kulturår lästips
0 kommentarer