We should all be feminists

Jag köpte denna pärla hos den queera bokhandeln Blue Stockings i New York. Boken är baserad på ett TED talk som Ngozi Adichie höll med samma titel. Och handlar om, som titeln avslöjar - varför vi alla ska vara feminister. 

I boken tar författaren upp egna historier, reflekterar över hur världen ser ut, historiska handlingar, pratar om statistik och gång på gång tydliggör varför feminism behövs. Och det bästa av allt, språket är briljant. Jag läste den på engelska och fattade ändå allt. Boken är tillgänglig och jävligt viktig.
Innan jag började läsa boken hade jag inga direkta förväntningar. Men jag blev tagen med storm - allt är genialt. Detta stycke handlar hur män knappt reflekterar över sin egen position  i samhället - för att dom inte ens behöver det. Män (vita) är så pass självklara i dagens samhälle att dom aldrig behöver fundera över hur, när, och varför dom behandlas som dom gör. Vilket också lätt leder till att en inte så ofta reflekterar över hur andra människor har det. 
Briljant stycke och jag kände någon slags befrielse av detta stycke. För det är så otroligt lätt att avfärda händelser och aktiva handlingar pga kultur. När det är något som istället ska förändras och förbättras. 
- denna sida är nog det bästa jag någonsin läst i hela mitt liv <333 jag vill bara memorera vartenda ord och trycka upp i facet på nästa douch som förslår ordet "humanist" istället för feminist. När en förstår grunderna bakom feminism, applicerar det på hur världen ser ut i dag, på såväl individnivå, gruppnivå och samhällsnivå - då fattar en att det är stor skillnad på att vara "humanist" och feminist. 

Jag skulle vilja att denna bok blir obligatorisk läsning för samtliga. Dela ut den i skolor, arbeten,  i lokaltrafiken och sätt upp pjäser med samma tema. Vi måste börja förstå på riktigt varför feminism behövs och vi måste prata och förändra på så många nivåer. 

We Should all be feminists får fem av fem palmer. 
1 kommentar
Moa

Men jag dör!!! Älskar ju hennes böcker!!!