Feminism pågår

Ibland kan jag tänka att jag så gärna skulle vilja skriva en bok om feminism. Som gärna ska vara enkel att läsa, täcka in en miljard områden och finnas tillgänglig för en bred målgrupp. Och inte vara dömande åt något håll. Eller på något sätt dumförklarande för personer som är helt nya inför feminism, och inte heller tråkig för personer som redan kan mycket om feminism. 
- men så hittade jag denna: Feminsm pågår! av Elin Lindell och Sassa Buregren.
 
 
Helt ärligt, jag har läst flera tusen sidor om feminism under min studietid och pga intresse - men denna bok är den bästa jag läst i ämnet. Språket är enkelt och lätthanterligt. Mängder av begrepp förklaras på ett vettigt sätt. Det är kids och vuxna som får vara med och berätta om när dom blev feminister och varför. Bilderna är vettiga. Allt i denna bok är helt enkelt jävligt bra.
 
 
Det enda jag hoppas kring denna bok:
1) att den blir obligatorisk för alla kids från 12 år och delas ut över hela landet
2) att den blir tryckt i pocket och på så vis blir lättare tillgänglig för målgruppen över tolv år. Och för alla vuxna som behöver läsa den men gått ut plugget för länge sen. 
 
 
Feminism pågår får fem av fem palmer <3 
Natur och kultur
1 kommentar
Krister

Finns detta med?

Den stora orättvisan är att män lever kortare än kvinnor i genomsnitt.

Dubbelt så många män tar livet
av sig än kvinnor.