Henrietta är min hemlighet

Åh, jag läste denna i nästen ett svep i badet under konferensen i Malmö. Fastän jag var helt slut efter en hel dag fylld med diskussioner, samtal, information och förläsningar - kunde jag inte sluta läsa. Henrietta är min hemlighet är skriven av Maja Hjertzell
 
 
 
I boken får vi följa Måsen. Smeknamnet kommer från att hon ofta har huvudet i det blå, lite lätt frånvarande. Hon är hemligt kär i Henrietta. Eller det är en hemlighet tills hennes bästa kompis Rebecca hintar om det för Henrietta själv. Förutom Rebeccca är Måsen är även kompis med Robin. Och är en såndär person som mest existerar utan att göra så mycket väsen av sig. Sköter sig i skolan, gör ingen tonårsrevolt och har en ganska krispig relation till sina föräldrar.
- jag hade så gärna velat läsa mer om Måsens mamma. Som känns som en riktigt intressant karaktär. Mamman som egentligen inte verkar vara så förtjust över att vara mamma? Och hur ofta får vi läsa om sådana mammor? Som inte fullkomligt jublar varje ny dag över att just den är mamma? 
 
I alla fall, Måsen - jag dyrkar henne! Så jävla osäker, fumlig, kär och märklig. Jag vill bara bli kompis med ´na. Och det är så pirrigt och nervöst att läsa om hur Måsen och Henrietta långsamt närmar sig varandra. Dels för att Henrietta typ har en pojkvän, och dels för att Måsen varit nöjd med att bara vara kär i smyg. Men nu avbryts det ju av att Henrietta vet vad Måsen känner. 
 
Åh, kan alla bara läsa denna bok? Den är så jävla fin!! Jag babblade en hel kväll om den med mina kollegor. Och sen läste jag ut den och fortsatte att babbla. Jag älskar att läsa om kids som är kära/blir kära och när det dessutom är hbtq-tema bultar mitt hjärta extra hårt. Dessutom är Måsen en fantastisk karaktär! Jag älskar allt med Måsen <3333 det enda jag saknade var en onani-scen. Det hade gett Henrietta är min hemlighet en femma istället för en fyra. 
 
 
0 kommentarer