Märkta för livet

 
Jag har velat läsa denna bok i flera år. Märkta för livet är skriven av Emelie Schepp. Jag minns hur Bia tipsade om den direkt när den kom ut och berättade om hur Schepp gav ut boken själv, sen blev den succé och har nu getts ut i flera länder. 
 
Jana Berzelius är bokens huvudkaraktär och arbetar som åklagare. Som nio år gammal vaknade hon upp på ett sjukhus utan minne. Som vuxen har hon gjort raketkarriär, men som person är hon som sten. Hon har svårt för människor och känslor. Hon sköter sitt jobb och har en stel relation till sina föräldrar, kollegor och alla andra. 
En chef för migrationsverket hittas mördad, därefter ett barn och detta flätas samman med Janas förflutna. - allt detta står på baksidan, så det är inga spoilsers.
 
Till en början hatade jag Jana som karaktär. Hon var en stenhård bitch och jag orkar inte läsa om fler kvinnor med makt som alltid ska vara hårda/tuffa/kaxiga/slipade ytor osv. För det känns som att så fort en kvinna inte ska vara typiskt kvinnlig ska hon vara raka motsatsen och bara ha typiskt "manliga drag". 
- men sen förstår en karaktären mer och mer ju mer en får veta om bakgrunden. 
 
En annan karaktär jag gillade men samtidigt störde mig på var Mia Bolander. Hon tillhör en lägre klass, gillar att supa bort pengar på helgerna och handlar på avbetalning. Samtidigt hatar hon självklart Jana, som kommer från en högre klass. Jag vill veta mer om Bolander. Varför är hon så bitter? Varför super hon varje helg? Varför handlar hon på avbetalning och snor pengar från kollegor? 
 
Historien med Janas uppväxt och hur den bakas samman med den döda pojken och chefen för Migrationsverket är riktigt, riktigt bra. Jag hade ingen aning om någonting. Det gick inte att ana något under flera hundra sidor. Annars brukar jag kunna förstå, ha lite teorier eller liknande. Men nu blev det mer och mer invecklat för varje sida. Vilket var snyggt.
 
Sammanfattning: morden och allt runt var riktigt bra och karaktärerna var lite mindre bra. Märkta för livet får 4 av 5 palmer. 
Månpocket
0 kommentarer