Om du var jag

 
 Jag har ägt Om du var jag i flera år, köpte den på någon bokrea. Och liksom sparat den? Dels för att Pojkarna är bland det bästa jag läst, dels för att När hundarna kommer var magisk!! Författaren till alla tre böcker är Jessica Schiefauer
 
Boken handlar om bästisarna Agnes och Louise. Agnes är en grå mus, någon som är obekväm med sin kropp, inte vill vara i vägen eller vet vad hon vill. Louise är snygg, tar plats och är väldigt omtyckt. Trots detta (?!) är dom bästa vänner. Bor ihop, festar ihop, gör allt ihop. Dom ska tom åka utomlands för att jobba ihop. 
- tills Agnes träffar en snubbe. 
 
Detta är så otroligt bra beskrivet och jag vet inte om jag läst det tidigare eller om jag bara inte tänkt på det. Men om en hela sitt liv (oavsett hur länge en levt) fått lära sig att en är överviktig/ful/tråkig/jobbig/för mycket/beige/osv så kan det ju ske en förändring ganska snabbt och ovnäntat om en träffar någon som säger motsatsen. Om en fått höra hela sitt liv att en är blyg och tråkig - som sen blir upphånglad av någon en är tänd på under en hemmafest - då kan en förändring ske i sättet en ser på sig själv och kan hantera sina föreställningar. Vilket är häftigt och bra beskrivet i denna bok. 
- Agnes träffar ju Hannes som ändrar hela hennes sätt att se på sig själv. I hans ögon blir hon vacker, underbar och allt utom grå. 
 
Bara det att samtidigt som hon helt går upp i Hannes, försvinner Louise sakta ut ur hennes liv. Deras resa väntade ju. Hela deras liv väntade ju. Men nu kom en kille i vägen. Och det är väldigt realistiskt och förfärligt. Hur många är det inte som ger upp sina liv för en snubbe? Som ändå visar sig vara ett svin? Såklart är han ett svin. 
 
Det jag stör mig på genomgående är att det hintas om att Louise har en STOR hemlighet. Något som Agnes eller någon annan absolut inte får veta. En kan läsa mellan raderna ganska snabbt att det där jobbet på strippklubben inte är ett garderobsjobb. Självklart är hon en av dansarna som ibland gör saker för/med kunderna. 
- OCH SOM ATT DET ÄR DET ABSOLUT VÄRSTA EN 19 ÅR GAMMAL TJEJ KAN GÖRA?!
 
Mina linser höll på att trilla ur ögonen när denna HEMLIGHET avslöjades. Som att det är det absolut värsta en tjej kan göra? Ta av sig kläderna för pengar? Jag fattar de olika faktorerna och problematiken, givetvis kan det vara det värsta en person kan göra. Men jag blev mest irriterad på allt hyschpysch. 
 
Om du var jag får två av fem palmer. 
 
0 kommentarer