jag måste till new york

 Jag har skrivit en guide till Filip som ska till New York om en vecka, och inser hur mycket jag saknar denna ljuvliga stad. En vacker dag måste jag bo där. Minst 3 månader. Jag saknar att vakna upp där, mingla runt i Greenwich Village och bara känna mig hemma. Så här kommer mina absoluta favoriter. Många av mattipsen är snodda från Beijer, men det gör inget. 
 

Titta på:

minnesstatyn för Twin Towers nere vid Ground Zero. Sist jag såg den var den skitful, men den kanske blivit vackrare nu?

- Alla vackra hus och gator i Greenwich Village. Det är som finast vid gaykvarteren.

 

Carries trappa! Den ligger på Perry Street. Kommer ni från Christopher Street ligger den till höger, har för mig att en går förbi en blå dörr. Carries trappa är den som är tydligt avspärrad med kedja. Och ni kommer förmodligen se andra turister fota sig. Alla brukar vara trevliga och står i kö :))) Adress: Perry Street. Samma område som gaykvarteren, Magnolia Bakery, tusen Marc Jacobs-butiker och mysigaste hängen.

Flatiron Building för att det är den absolut vackraste byggnaden i NY <3

 

- Ta en gratis färja till Staten Island från en hamn nere i down town. Vi åkte över, fotade skyline, åt Lobster rolls och åkte tillbaka igen. 

 

Musikaler. Under den röda (?) trappan på Times Square ligger ett box office/ticket office där dom säljer ut dagens/morgondagens biljetter för halva priset. Billigare och ni slipper kubba runt till varje enskild plats för att köpa biljett.

Maries Crisis. Ligger i gaykvarteren. Om ni står framför Big Gay Ice Cream, så är det till vänster in på gatan. En trappa ner till en källarlokal med regnbågsfärgade lampor i hela taket. Folk mellan 21-100 sjunger tillsammans till musikallåtar.

 

New Yorks äldsta jazzbar. Den ligger precis bredvid Maries Crisis. Det är liveband varje kväll. Hon i baren heter Linnea, tjejen med hatt som ser sur ut heter Agnes, dom är syrror och äger baren ihop. 

 

Äta:

Magnolia Bakery – cupcakes som smakar orgasm. Ta minst två var och ta olika = kan smaka av många. 401 Bleecker St (mellan Perry St & 11th St)

 

Mitt emot Clinton Street Baking Company (som alltid har miljard-lång kö finns ett ställe i hörnet som unlimited Mimosa. Dom ljuger. Men en får fem glas var + något brunchigt. Finns vego-alternativ. 4 Clinton Street (mellan Houston St och Stanton St)

Umami burger – finns på flera platser. Borde ha något vego-alternativ? Finns en variant med att allt smakar tryffel. Grät av lycka när jag åt den sist.

Lukes Lobster – finns i SOHO. Finns andra ställen som serverar Lobster rolls, som typ Eds Lobster. Lukes Lobster: 93 East 7th Street (mellan Ave A och 1st Ave)

 

Rubys: jag minns bara att jag åt en överdrivet god burgare här, bra priser och ett ställe för hipsters. Nära Little Italy. 219 Mulberry St (mellan Prince och Spring)

Risotteria: Det är helt ok priser och maten är magisk!! Det finns en variant med tryffel som gör en tårögd. Dock är det inte jättestort, så gå dit ganska tidigt för att få bord.  270 Bleecker Street (between Cornelia St & Morton St) Det är också i Greenwich village.

Big gay Ice Cream. Magiska glasskombinationer. Det är fotoförbud innanför och ofta lång kö. Men så värt. Ät en Salty Pimp. 

 

 

Platser att besöka nästa gång:
- The Little Owl. På 90 Bedford Street. Det är en restaurang som har frukost, lunch, middag. Tydligen svårt att få bord där - eftersom det är i detta hus som Vänner bor i.
- trappan till där Blair och Serena sitter i dom första säsongerna av Gossip Girl.  
New York
0 kommentarer