M varken mer eller mindre

Jag fick hem M varken mer eller mindre som är skriven av Petra Backström. Backström är 89 - och jag blir nog lika delar avundsjuk som peppad av att en jämnårig debuterat hos rabén & sjögren. Eller nej, jag är nog lite mer peppad än avundsjuk. Och det hänger nog samman med att det känns som att jag känner igen Backström? Det kan vara för att hen pryder omslaget till serien av Markis de Sade som Vertigo gett ut? 
 
I boken får en läsa om Maj,19 år gammal och som lyckats ha relationer med fyra personer samtidigt. Det är med sin bästa kompis pappa, ett ex, en snubbe som hen egentligen inte vill falla för och en person som fallit för Maj. - och jag vet inte hur ni var som 19 år gamla, men jag tycker att allt som händer Maj är extremt rimligt. Kanske inte att en har igång fyra relationer samtidigt? Men allt annat. Och Backström får mig att fnissa åt Majs tankar, skrikskratta åt vissa repliker och typ skrocka igenkännande?
 
 
För helt ärligt, Maj är en ganska vidrig person. Men samtidigt sådär härligt självsäker wannabe-självständig och kaxig men samtidigt clueless som bara en 19åring kan vara. En tror att en vet exakt allt om världen och att alla som passerat 30 är fossiler och korkade. Fast egentligen har en ju inte alls jättebra koll på livet och allt vad det innebär, men det fattar en inte förrän senare. 
 
Och ja - givetvis kan jag känna igen mig i Maj. Att ha kontakt med ex och falla dit upprepade gånger, falla för fel sorts sköna snubbar, inte riktigt veta vad jag ska göra av mitt liv och tro att jag vet allt om livet. - jag har varit där och checkat av samtliga boxar. 
 
Jag skulle nog vilja att alla kids som passerat typ 15 fick läsa denna bok. Det är nog nyttigt för kids att läsa om en ung person som ligger runt, har skinn på näsan och phuckar upp det då och då. Men som hela tiden tar det ganska lugnt ändå? M varken mer eller mindre får fyra av fem palmer. 
Rabén & Sjögren
0 kommentarer