mannen mellan väggarna

 

 

Denna bok tar upp en av mina största mardrömmar – att det är någon som bevakar en, som tittar på en när en sover, som smyger runt och som till viss del bor i ens hem utan att en har en aning om det.

 

Mannen mellan väggarna är skriven av Emma Ångström och ges ut av Piratförlaget. I ett hus på Tegnergatan i Stockholm börjar det hända mystiska saker. Mat försvinner ur kylskåpen, fotsteg och handavtryck dyker upp samt att de boende känner sig ibland iakttagna. Ni vet den där känslan av att det är någon som tittar på en, som en kan känna som en ilning längs ryggraden. Den känslan är bland det värsta jag vet. För den stämmer ju nästan alltid, även om en inte kan se den skyldige. Tänk dig då att uppleva detta i ditt egna hem. Huvva.

 

Bokens huvudkaraktär är barnet Alva som nyligen flyttat in i huset från Dalarna. Jag älskar Alva!! Igenkänningsnivån är väl ca 1000? Alva tycker om att läsa, helst saker som handlar om övernaturliga saker som spöken och andra oförklarliga fenomen. Alva har även två systrar som är som tvillingar och som är elaka genomgående. De låter inte Alva vara med, ger pikar om Alvas vikt och är vidriga som barn kan vara. Det finns mamma Vanja som är ganska vidrig och pappa Thomas som av någon anledning inte finns kvar i bilden. Alva har inte fått veta den riktiga anledningen och är i ständig konflikt med Vanja om detta.

Alva är utanför i skolan, saknar sina gamla kompisar och gör inga försök till att träffa nya vänner. Hon vill bara vara ifred och läsa. Ganska direkt blir hon påhoppad av killar i klassen som retar henne för hennes dialekt och vikten. Så Alva blir retad både i skolan och hemma.

Samtidigt som en får lära känna Alva med familj, får en ta del av boende i huset. Samt en person som smyger runt och iakttar de boende. Någon som kallas för W och som alltid finns närvarande i skuggorna. Tills den dagen Alva får syn på W.

 

Det jag gillade mest med boken var de målande beskrivningarna av hur W smyger runt och hur det fungerade ur hans perspektiv. Till en början var jag nervös när jag skulle läsa boken för det var så kusligt skrivet. Och jag gillade verkligen hur allt med Alva beskrevs så rikligt. Humörsvängningarna, viljan att träffa pappan, försöken att få kontakt med sin döda mormor och vilja ge igen på elaka barn. Den lilla kroppen bar på så mycket känslor! Jag gillade även den nya hyresvärden som framställs som en mesig farbror som bara vill göra sina barn stolta. Dessa tre personer berörde mig på helt olika sätt.

 

Språket var fantastiskt, jag lyckades både bli rörd, arg, rädd och förvånad. Mannen mellan väggarna får fyra av fem palmer. 

 
Foto: Anna-Lena Ahlström. Och den är lånad härifrån
Piratförlaget boktips caro tipsar
0 kommentarer