Vad gör man inte

Jag har tidigare läst Henrietta är min hemlighet av författaren Maja Hjertzell. Den är ju några år gammal, så jag blev väldigt glad när jag upptäckte att det kommit en ny bok i år! Boken heter Vad gör man inte
 
Boken är väldigt kort, bara 137 sidor, och jag brukar vanligtvis inte gilla korta böcker eftersom det är så få författare som kan få till något på sidor. Ungefär därför jag inte heller uppskattar noveller. Det är inte många som kan få till något bra på få sidor. 
 
Boken handlar om fyra syskon och varje kapitel har en eller flera syskon i fokus. Det är 17åriga Karoline som är ihop med en idiot och är osäker inför det mesta, som sin egen existens. Tvillingen Anders slåss och kör full, samt bär på väldigt mycket ångest. 19åriga Sanna ligger runt, röker och ser inga problem med det - men det gör alla andra. Lea är äldst och pratar inte med Sanna. 
- det är mammans födelsedag och alla ska egentligen samlas. Men Lea kommer inte och pappan är inte med i bilden längre. 
 
 
Jag vågar inte skriva något mer om handlingen för då kommer jag att avslöja något. Men jag kan sammanfatta såhär: det var otroligt länge sen jag blev såhär imponerad av en författarens förmåga att få med så jävla mycket på så få sidor. Det är ångest, syskonbråk, misär, slamprykten, kvinnomisshandel, graviditet, rattfylla, kriminalitet, ännu mer ångest, bråk, hemligheter. 
- och det är så jävla bra skrivet! Det finns så mycket mellan raderna och jag älskar alla karaktärer. Min önskan är att det kommer en fortsättning där en får lära känna Karoline och Sanna mycket mer, fan vad jag gillade dom personerna. 
 
Vad gör man inte får fem av fem palmer. 
Gilla Böcker boktips
0 kommentarer