Här ligger jag och blöder

Jag läste Här ligger jag och blöder av Jenny Jägerfeld under semestern. Den ges ut av Gilla Böcker, ett bokförlag jag verkligen tycker om. Jag har tidigare läst Hål i huvudet av författaren, som jag tyckte om - men denna var snäppet bättre.
 
Det hela börjar med att Maja sågar av sig en bit av tummen. Och ganska snart fattar en som läsare att Majas familjebild inte ser ut som normen vill att den ska se ut. Visserligen finns det en mamma och pappa, fast dom är lite olika närvarande. Det är pappan som är orolig och reagerar. Och mamman lyser med sin frånvaro. Mamman går inte ens att få tag på. 
 
 
Maja går regelbundet igenom sin pappas mail och facebook, mest för att hon kan. Tills hon en dag läser ett mail som handlar om varför mamman inte är så kontaktbar som hon borde vara. Samtidigt träffar hon en granne till mamman som hon inleder en relation med. Och mitt i allt gör tummen ont och hon ändrar hela tiden sitt utseende. 
- det jag gillar mest med boken är att det hela tiden är saker som händer. Tummen blöder, håret ska färgas, det råkar bli sex, pappan får ragg, mamman är borta och sen klipper Maja av sig håret ytterligare. Det är högt och lågt som beskrivs med briljant språk. 
 
Boken fick augustpriset 2010 vilket är helt förståeligt. Det är första gången jag läser om en person som har aspergers syndrom, ur någon annans perspektiv. I det här fallet är det Majas mamma som har det, och vi får följa hur det påverkar Maja. Och det är så bra skrivet!! 
 
Här ligger jag och blöder får fyra av fem palmer! 
 
Gilla Böcker
0 kommentarer