I skuggan av ett brott

 I skuggan av ett brott är skriven av Helena Henschen och gavs ut på Brombergs förlag. Boken handlar om de von Sydowska morden och är en blandning av verkliga berättelser, intervjuer, efterforskning och lite påhittat när det inte fanns några bevis. 
 
(De von Sydowska morden skedde år 1932 i Stockholm och Uppsala. Hjalmar von Sydow samt hembiträde Ebba Hamm och kokerskan Karolina Herou mördas i en lägenhet i Stockholm av sonen Fredrik von Sydow. Därefter stickar han och hans fru Ingun von Sydow till Uppsala. Där Fredrik senare skjuter ihjäl först Ingun och sen sig själv, efter att polisen kommit ifatt dom.) 
 
Henschens mamma var lillasyster till Fredrik, vilket innebär att Henschen var barnbarn till Hjalmar von Sydow. Det var mamman och en kusin som hittade de tre personerna mördade i Stockholm. Denna bok är ett försök till att förstå vad som hände och hur detta påverkat hela den von Sydowska släkten i flera generationer. Henschen träffar personer, försöker prata med sin mamma, reser runt och försöker förstå vad som ledde fram till morden. 
 
Jag älskar att läsa om mord. En hobby jag har är att försöka förstå anledningar till varför folk begår brott och speciellt mord. Jag har en kandidat i krim. Men denna bok gick mig liksom förbi? Jag blev förvirrad av tanken på att visa saker var sanna och vissa saker var påhittade. Och ibland fattade jag inte om det handlade om Henschens egna tankar, mammans tankar eller vems tankar/handlingar/fiktiva handlingar? 
- och jag störde mig på att "vissa namn och platser fått andra namn". Det var Ingun som istället fick heta Sofie. 
 
 
Själva historien i sig är ju såklart fruktansvärd. Fem personer dör pga en persons handlingar. Men både boken och p3-dokumentären liksom fokuserar enbart på familjen von Sydow (i p3-dokumentären är det iaf en som påtalar just detta!). Men kokerskan och husan då? Som mördades av bara farten? När ska deras historier bli berättade? Jag vet inte, men jag känner inte så mycket för att läsa om en bortskämd överklassunge som förmodligen knarkade och söp, och bristen på pengar gjorde att han begick morden. Det gör mig mer matt än engagerad. 
 
 


I skuggan av ett brott får två av fem palmer. 
Brombergs förlag
0 kommentarer