Skuggans lag

 
Jag har varit peppad på denna bok sen jag fick höras tala om den för ett tag sen. Den heter Skuggans lag, en spanares kamp mot prostitution och är skriven av Simon Häggström. Boken ges ut på Kalla Kulor. 
 
Det är ju ingen slump att jag ville läsa denna: kriminologi och sexologi flätas samman genomgående eftersom det är en kriminalinspektör som arbetar mot prostitution. Det är begreppet Simon använder sig av genom hela boken. Han börjar med att förklara varför han använder just det begreppet och inget annat begrepp. Det går ju annars att prata om sexarbete, sex mot ersättning, sexwork osv. Men folk lägger olika värdering vid begreppen som ofta baseras på vad en tycker om det. På mitt jobb används begreppet sex mot ersättning exempelvis, vilket jag gjort sedan flera år tillbaka. Anledningen till att jag gör det är för att vidga begreppet kring sex/sexuella handlingar och pengar/ersättning. För det är inte bara pengar som används som betalning, utan det kan lika gärna vara alkohol, droger, kläder, övernattningsplats, mat osv.
 
Boken är intressant och väldigt detaljrik. Simon arbetar som kriminalinspektör på prostitutionsgruppen inom Stockholmspolisen. Deras arbete går ut på att spana från en bil på Malmskillnadsgatan, åka på misstänkta sexköp som hotell ringer om och gripa misstänka sexköpare genom att fejka sexköp. Det är extremt mycket detaljer för att försöka förklara vilka det är som köper sex, hur gamla dom är, vilka kön dom har (män), vad dom jobbar med och hur köpen går till. 
 
Som läsare får en även lära känna kvinnorna som säljer sex och sina kroppar. Deras bakgrund, hur dom kom till Sverige och en del om varför dom gör detta. En del gör det för att ha råd med droger, andra gör det för att tjäna pengar till sina barn och familjer och ytterligare några gör det för att det inte finns några andra val. Missbruk, fattigdom, hallickar som bestämmer, munnar som behöver mättas. Och för att det finns gott om män som hela tiden vill köpa.  
 
 
Något som jag däremot inte tål är hur han skriver om kvinnornas utseende. Jag kan förstå att faktorn ålder kan spela in, eller för mig kan åldern förvärra en situation och det känns olika beroende på om personen är yngre eller äldre än jag. Och jag har sedan tidigare någon slags information om hur det kommer sig att kvinnor säljer sex. 
- så jag kan inte för mitt liv förstå hur deras utseende är relevant för någon att ta del av. 
 
Det blir inte värre, mer synd om, sorgligare, vidrigare, mer utsatt situation - om en kvinna är vacker eller inte. Så alla delar där kvinnors utseende nämndes var bara överflödiga och irriterande. Kommentarerna om utseende sänkte betyget. Så jag ger Skuggans lag 2 av 5. 
 
Kalla Kulor kriminologi sexologi
0 kommentarer