Svenska brott - Bodenfallet

Jag har stått många timmar i signeringsköer under Bokmässan i Göteborg för att få en glimt av Tomas Bodström. Det var alltid jag och en miljard tanter... Jag höll inte med om allt han sa om brottslighet när han var justitieminister, men jag gillade honom ändå som politiker. Svenska brott - Bodenfallet är skriven av Tomas och Lars Olof Lampers och ges ut hos Norstedts. 
 
Jag minns när detta fall ägde rum och jag följde det flitigt via kvällstidningar och andra sajter. För er som inte minns Bodenfallet handlar det om 20 år gamla Vatchareeya Bangsuan som först försvinner och sen hittas styckad. Två män blir misstänkta varav en av dom senare blir dömd både i tingsrätten och hovrätten. Det är dels hennes gamla tränare som hon även haft ett förhållande med, samt en gammal pojkvän som misstänks och slutligen döms mot sitt nekande. 
 
Det jag älskade med boken är upplägget. Varje kapitel innehåller kursiverade stycken med förklaringar gällande åtal, olika personers roller gällande brott, mord, juridik osv. Så oavsett om en sett två avsnitt av Ally McBeal eller läst kriminologi som jag gjort, så kan en tillgodose sig all info. Andra saken jag älskar med boken är att författarna inte väljer sida. Tomas och Lars Olof går igenom vad som hände, vilka personer som var involverade, hur spaningsarbetet gick till och vad polisen kom fram till. Och fastän en person blivit dömd, en person är brutalt mördad och en person går fri - fattar en ändå inte riktigt vad som har hänt, utfört av vem eller varför. Författarna tar inte ställning på det sättet. - vilket jag gillar. Det hade varit så enkelt att skriva "eftersom XX blev dömd, var det så", men det förekommer inte. 
 
Jag vill dock varna för att vissa scener kan få en att vilja skrika rakt i ångest. Som när tränarens fru fått veta att han varit otrogen, och då skriver massa hemskheter via sociala medier. Huvva. 
 
Jag håller tummarna för att det kommer fler delar i serien om Svenska brott. För jag ger Bodenfallet 5 av 5 palmer. 
 
Norstedts
1 kommentar
Moa

Åh vad kul! Den måste jag läsa pronto!