Gudarna


Jag har läst ut boken Gudarna av Elin Cullhed. Det var ju en av böckerna som var med i denna vinst. Gudarna handlar om Jane, Bita och Lilly som är bästa vänner och som vill krossa patriarkatet. Dom bor i Tierp och är trötta på skolan, snubbar, Tierp och sina familjer. Istället för att kallas för "tjejer" väljer dom ordet Gudar, eftersom det är en blandning av Guzzar och Brudar. Rimligt ändå. 
 
Vi får hela tiden följa allt ur Janes perspektiv, eller Janne som personen kallas av sin omgivning. Men jag hade så mycket hellre velat följa boken ur Bitas perspektiv. Janne är en ganska trasig person, har föräldrar som precis skilt sig, har ett KK men ligger ändå med andra snubbar, har rykten om sig och vill så mycket men vet inte hur hen ska göra. 
Lilly framställs som en svag person som är kär i en idiot som misshandlar och våldtar henne istället för att ha ett BDSM-förhållande med samtycke. Lilly fortsätter att vara kär trots misshandel och det blir Bita och Jannes uppgift att stötta Lilly på alla vis dom kan. Bland annat genom att anmäla snubben till rektorn (som är ett as och inte bryr sig! </3). Bita däremot är jag kär i från första beskrivningen. Hon slåss, skriker, tar plats och är allmänt obekväm som person genomgående. Janne och Lilly känns mest som Bitas Bill & Bull. 
 
 
Jag hade så gärna velat dyrka denna bok. Men det faller bara några sidor in när karaktären Janne använder ordet "fittigt" som något negativt. Och jag tror det upprepas ytterligare en gång. Jag har så svårt för författare/skribenter som fortsätter att använda ordet fittigt/fitta som något negativt. Även om det är ord som dagens kids använder, varför fortsätta spegla detta och återskapa en negativ struktur kring ordet fitta. Det känns bara märkligt och ointelligent. 
- dessutom störde jag mig på att Janne känns som en random karaktär som beskrivits tusen gånger förr. En ung tjej som gärna ligger med främmande män - men som samtidigt har det trassligt hemma, saknar en förälder och har ångest över olika saker i sitt liv. Det är som att folk inte kan skriva om en kvinna som gillar att knulla utan att hon för den delen måste ha en eller flera delar i sitt liv som är upphuckade? Så tråkigt. 
 
Därför får Gudarna två av fem palmer. 
Natur och kultur
0 kommentarer