Vaknätter och verklighetskaos i Vasastan

 
Jag har läst en ljuvlig bok skriven av Anna Winberg, och det känns extra kul eftersom det är en person som jag sprang in i mingel under mina år på Pocket Shop. Vi har båda hängt mycket i förlagsbranschen, och jag blev så sjukt peppad på boken så fort jag fick veta att Winberg fått kontrakt. 
 
Vaknätter och verklighetskaos i Vasastan handlar om tre kvinnor som möts i en mammagrupp. Jag som alltid älskat chiclit kände först att jag kanske inte skulle falla för boken, eftersom jag inte är mamma än. Men å andra sidan har jag inte heller skor som kostar lika mycket som en hyra eller minglar från ligg/krogen/jobbet/märkesaffärer osv. Sen läste jag att den kallas mum-lit, vilket är så rimlig beskrivning <3 För boken har allt som en chiclit har, förutom sex. Jag saknade någon slags beskrivning av sex? Det vore gött ifall någon av mammorna var kåt elller i alla fall onanerade i duschen någon gång? Men det kanske bara är jag som tänker så... 
 
Som läsare får en följa Emma som inte riktigt känner att livet är som det ska vara. Som att något saknas? Dolly tror på astrolgi, är alltid väldigt färgglatt klädd och sprudlande. Och Shirin ljuger om mycket för många och blev dumpad strax innan hennes barn kom. Emma träffar Shirin och Dolly på föräldrargruppen. 
- och fastän dom inte fattar hur eller varför, så börjar deras vänskap spira och dom fattar snabbt att dom är viktiga för varandra. 
 
Och fastän jag inte har några kids och inte fattar hur det kan kännas att vara mamma - så älskade jag boken och jag älskade alla ljuvliga karaktärer!! Jag älskar att Shirin ryter ifrån, att Emma tar chansen och att Dolly bloggar. Att dom gör förändringar på sitt sätt och att dom finns där för varandra. Fan, när jag fött barn så vill jag också ha ett gäng som dessa föräldrar i min närhet <333
 
Det enda jag saknar - jag vill veta mer om Amanda! Amanda är Shirins gamla bästis och som ändras totalt när Shirin blir gravid. Jag vill veta mer om Amandas tankar och känslor kring detta, för det är så sjukt intressant med dessa personer som förändras helt när ens kompis blir gravid/fött barn. 
 
Alla som någonsin varit i närheten av Vasastan kommer känna igen sig väl, för det är väldigt rika miljöbeskrivningar. Jag brukade vakta en hund på en av gatorna som dom ständigt minglar runt på, så jag fattade vart dom var nästan hela tiden :))) Karaktärerna var också väldigt bra och rikt beskrivna. Vill så gärna att boken ska bli film, för jag vet exakt hur alla ska se ut och har en bra castinglista färdig i huvudet :)) 
 
Vaknätter och verklighetskaos i Vasastan får fyra av fem palmer. 


Pocketförlaget
0 kommentarer