att recensera böcker

Jag har ju alltid tyckt om att tipsa folk i min omgivning om bra böcker. När jag jobbade på PS var det nog det bästa med jobbet, att få andra att läsa fantastiska böcker. För det allra häftigaste med böcker är ju att en kan dras med i en helt ny värld, bli kär i en karaktär, bli kåt, lära sig nya saker, väckas till liv och hitta nya områden av världen - tack vara skrivna ord! 
 
Och när jag recenserar böcker brukar det ungefär bli såhär:
  • Namn på författare och bok. Eventuellt om jag känner personen och hur jag känner personen. Samt om jag läst något av författaren tidigare. 
  • Kort, ibland jättekort om vad boken handlar om och själva förloppet. Men jag tycker det är ganska tråkigt? Det kan en ju ändå läsa på baksidan av boken? 
  • Mina känslor när jag läste boken. Grät jag? Blev jag kåt? Hatade jag någon av karaktärerna och varför? - att dessa känslor kan väckas är ju hur häftigt som helst!
  • Gärna koppla handlingar till genus, feminism, kriminologi, sexologi osv. 
  • Och ibland om jag får feeling skriver jag vem/vilka som borde läsa boken. 
  • Betygsätter boken med 1-5 palmer
 
Just nu har jag en drös med böcker som jag ska läsa och recensera från förlag som Piratförlaget, Forum, Norstedts, Harper Collins, Lavender lit. Några av titlarna jag verkligen ser fram emot är: När klockan slår fem av Denise Rudberg, Om jag var din tjej av Meredith Russo, Spåren vi lämnar efter oss av Pernilla Ericson och Rädd att dö av Erika Jong. Min plan är att plöja löpande och recensera så snart jag kan. 
 
0 kommentarer