När klockan slår fem

Jag hann med att läsa fyra böcker under långhelgen och När klockan slår fem av Denise Rudberg var en av dom. Jag har ju alltid älskat Rudberg och har läst allt utom ungdomsböckerna. Jag måste nog bocka av dom från listan också. 
 
Detta är femte delen i Rudbergs Elegant Crime-serie och jag älskar titlarna. Varje titel har den siffra som den är i ordningen. Dvs: Ett litet snedsprång, Två gånger är en vana, Bara tre kan leka så, Mellan fyra ögon, När klockan slår fem. Och bok nr 6 heter sex meters djup, och jag är redan peppad på den! 
 
Precis som i de tidigare böcker får en som läsare följa samma grupp med Marianne Jidhoff i spetsen. Och som jag älskar Jidhoff! Jag älskar att hon röker under fläkten, äter praliner, säger ifrån, tar plats och är skarp. Hon tar det utrymme som hon förtjänar och osar power. Jag vill så gärna att böckerna ska bli till tv-serie. 
 
I denna bok är det fokus på våldtäkter som sker i kvinnors egna hem, där förövaren kommer in genom öppna fönster. Våldtäkter som sker i nutid, har ett samband med något som hände för 20 år sen... 
- trots det vidriga och allvarliga ämnet så beskrivs det på bra sätt. Det framförs kritik mot polisens dåliga arbete kring hur de behandlar kvinnorna som blivit våldtagna. Och det går att läsa samhällskritik mellan raderna. Samt flera upprepningar om hur vidrigt och skevt det är att personer som blir utsatta för våldtäkter är de som ska ändra något i sitt beteende/utseende/händelsemönster/existens. 
 
Till skillnad från de tidigare böckerna tycker jag att detta tema stack ut lite. Eller det känns mer som att det blev ställningstagande och kritik invävt från författarens sida. Jag vill gärna tolka det så i alla fall. Detta är ju ett ämne som vem som helst kan känna igen sig i. Antingen för att en själv blivit utsatt för det eller för att en känner någon som blivit det. Och jag älskar ju när författare bakar in åsikter/samhällskritik/viktiga ämnen i romanform. <3 
 
Förutom att jag älskar hur Rudberg skriver dialoger och sexscener, älskar jag de rika miljöbeskrivningarna - att en som läsare får veta vad de äter och exakta platser de befinner sig på. Jag är så förälskad i Jidhoff och min kärlek för Torsten bara växer. Jag kan inte komma på någon annan författare som beskriver människor, miljöer, gator eller inredning så rikt som Rudberg gör. Det känns som att en står och ser på när allt sker, och det är skickligt gjort. 
 
 
När klockan slår fem får 4 av fem palmer. 
 
Forum
0 kommentarer