På andra sidan växer gräset

Jag lärde känna Petra under veckan i Sitges när vi var på skrivarresaoch flatkollo. Hon var den som var först på plats på Arlanda och det var vi två + två andra som körde första rundan om skrivvanor. Då nämnde Petra lite kort om denna bok. Och nu har jag precis läst ut den! Hur sjukt är det inte? På andra sidan växer gräset är skrivet av fina Petra Sandberg Holstensson
 
- här intervjuar Mian Petra om boken. Jag tror vi hade ett samtal om att bli utgiven? :))

Sandra är strax efter trettio och har hela paketet. Ni vet det där klassiska normpaketet: gift med en man, en utbildning och fast jobb, villa, en hund och allt som ska göra en lycklig. Men det är något som inte är helt rätt, något som skaver. En natt ute väcker något till liv och Sandra förstår att en förändring måste ske. Denna förändring påverkar inte bara Sandra, utan mannen och hela deras gemensamma liv. 
 
Det är en berättelse om att komma ut i vuxen ålder. Komma ut innebär alltså att en måste berätta för sin omgivning att en inte är hetero. Hur sjukt det än låter så måste personer fortfarande komma ut för sina vänner, familj, kollegor, klasskompisar, läkare, gynekolog och främling på tuben. Osv. 
 
Jag har läst en drös med komma ut-historier, men aldrig någon om en person som är mitt i livet. Utan jag är främst läst ungdomsböcker eller om personer som lever dubbelliv hela sitt liv. Att läsa om någon runt trettio var nytt och uppvaknande. För självklart inser vuxna människor att de är bisexuella eller homosexuella, även fast de levt hetero tidigare. 
 
Sandra träffar flatan Linda som drar med henne på gayklubb samt Stockholm Pride och lär henne allt om den fantastiska flatvärlden. Det är internet-dejter, qruiser, krogragg och förälskelser. Och sex! Flera heta sexscener. Kvinna gudinna vad ljuvligt med bra skrivna sexscener. Det är så sällan jag läser några bra sexscener. Och det är sällan som flator eller kvinnor har sexuell lust - men i denna bok förekommer det flitigt. Vilket är ett stort plus! Boken är varmt skriven och en skrattar högt, rodnar, blir kåt, vill krama om flera av karaktärerna och nita några andra. Läs! - och be ditt bibliotek att ta in boken!


På andra sidan växer gräset får fem av fem palmer <33
Calidris PASVG flatkollo
0 kommentarer